Kirjasto koodaa

Viime syksynä järjestettiin kolmessa eri kirjastossa Vantaalla koodauspajoja. Tikkurilan, Myyrmäen ja Pointin pajat olivat kaikki todella suosittuja. Itse pääsin apuopeksi/oppilaaksi Pointin pajoihin, joita vetivät Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteiden opiskelijat. Kuudessa pajassa koodattiin joka kerta eri peli Scratch-ohjelmalla. Pikkuhiljaa aloin päästä kärryille ja itse asiassa se olikin tosi hauskaa. Hauskuuden lisäksi koodaamisessa oppii vaikka mitä taitoja ja onhan se myös mukana uudessa opetussuunnitelmassa, joka tulee voimaan 2016.

Nyt alkuvuodesta olen perehtynyt tarkemmin koodaukseen ja Scratchiin. Tulevana lauantaina olen menossa Educa-messuille Messukeskukseen, jossa mukana ovat yhteisellä ständillä Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunginkirjastot. Teemana on mm. koodaus ja 3D-tulostus. Eikä tämä jää tähän: Tikkurilassa järjestetään kirjastolaisten omin voimin neljän kerran koodauskerho, jonne voi ilmoittautua HelMetin kautta. Mediataitoviikkokin on tulossa ja Vantaan kirjastojen nuortenryhmä järjestää silloin lapsille ja nuorille koodauspajoja Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Hakunilassa. Kyllä tässä pääsee koodaamiseen makuun kunnolla! Ja muita kirjastolaisia aiomme innostaa huhtikuussa: Tällöin järjestetään henkilökunnalle koodauskoulutusta (Tikkurila 16.4. & 28.4. ja Myyrmäki 29.4.). Kaikki halukkaat pääsevät kokeilemaan koodausta Scratchilla, eikä tarvitse osata mitään etukäteen.

/Heli

Koodikieltä kirjastossa
Koodauspajassa oppii uutta lukutaitoa: artikkeli Vantaan kaupungin asukaslehdessä 1/2015
Mediataitoviikko 2015