Kauheaa syksyä

Halloween on juhlapäivä, jota vietetään useimmissa maissa pyhäinpäivän aattona lokakuun viimeisenä päivänä. Halloween pohjautuu perinteiseen kelttiläiseen sadonkorjuun juhlaan Samhainiin, jota vietettiin loka-marraskuussa. Vanhan uskomuksen mukaan syksyllä luonnon kuihtuessa tämän maailman ja yliluonnollisen maailman rajat hämärtyvät ja hetken aikaa henget saavat liikkua vapaasti houkuttelemassa ihmisiä rajan yli tuonpuoleiseen. Tässä pieni poiminta Halloweenin sopivaa selkäpiitä karmivaa luettavaa kirjaston kokoelmista.

Cast, P.C: Merkitty

16-vuotiaan Zoeyn elämä muuttuu, kun hän tulee vampyyrin merkitsemäksi. Zoeyn on jätettävä entinen elämänsä ja muutettava vampyyrien sisäoppilaitokseen, Yön taloon. Yön talossa Zoey huomaa omaavansa erityisiä kykyä, joita muilla vampyyrioppilailla ei ole. Zoey saa uusia ystäviä ja vihollisia, eikä entinen elämäkään tunnu jättävän häntä rauhaan.

Gaiman, Neil: Coraline varjojen talossa

Coraline muuttaa vanhempiensa kanssa uuteen kotiin. Kodissa on salaperäinen ovi, joka ei johda mihinkään. Ovi on muurattu umpeen. Coralinen äiti kertoo, että ovi johti ennen viereiseen asuntoon. Ovi kiehtoo Coralinea ja eräänä yönä ovi onkin auki. Ovi johtaa Coralinen rinnakaismaailmaan, joka on samanlainen kuin todellinen maailma – ainakin melkein. Toisessa maailmassa Coralinea odottavat äiti ja isä, joilla on paperinvalkea iho, hämähäkkimäiset, pitkät ohut sormet ja silmien paikalla mustat napit.

Aluksi Coraline viihtyy rinnakkaismaailmassa, mutta kun hän haluaa pois, ei toinen äiti haluakaan päästää häntä. Äiti haluaa Coralinen olevan ikuisesti hänen luonaan.

P. Craig Russell on sovittanut kirjan myös sarjakuvaksi.

Hinton, S.E.: Vampyyrin palvelija

Mielisairaalaan tuodaan potilaaksi nuori mies nimeltä Jamie Sommers. Jamie on viettänyt värikästä elämää salakuljettajana ja hän on joutunut vankilaankin. Silti Jamie pelkää kuollakseen auringonlaskua ja pimeyttä. Tohtori McDevitt alkaa vähitellen hahmottaa Jamien kammottavan tarinan.

Sedgwick, Marcus: Miekkani laulaa

Kiertelevä puunhakkaaja Tomas ja hänen poikansa Peter asettuvat asumaan pienen kylän ulkopuolelle. Peter ihastuu kylässä asuvaan Angnekseen. Kylän rauha rikkoontuu kun metsästä löydetään kuollut mies, jonka rinnassa on aukko. Kuolemaa väitetään itsemurhaksi. Vanhan perinteen mukaan kylän vanhin naimaton tyttö joutuu kuolleen miehen morsiammeksi ja hänen täytyy elää yksin pienessä lukitussa mökissä kylän ulkopuolella neljänkymmenen päivän ajan. Tuo tyttö on Angnes.

Huolestunut Peter menee salaa tapaamaan Angnesta ja joutuu huomaamaan, että Angneksen luona käy joku muukin – joku, joka ei ehkä ole tästä maailmasta…

Shan, Darren: Friikkisirkus

Darren Shan ja hänen ystävänsä Steve pääsevät katsomaan kielletyn Friikkisirkuksen esitystä. Vaikuttavin esiintyjä on Larten Crepsley, joka osaa ajatuksen avulla ohjata myrkkyhämähäkkiään. Darren lumoutuu hämähäkistä. Steve puolestaan tunnistaa Crepsleyn oikean henkilöllisyyden. Ilta muuttaa molempien poikien elämän.

Heli Ronkainen ja Ville Karinen, Vantaan kaupunginkirjasto

Lisää kirjavinkkejä osoitteessa: http://opuksia.blogspot.com/