Metsän siimeksessä

Puiden kansa/ Ritva Kovalainen, Sanni Seppo, 2006

Ennen puut eivät olleet vain aineellisia olentoja vaan niitä ympäröi henki.  Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo kuvaavat upeassa teoksessaan suomalaisten suhdetta puihin, rikasta perinnettämme, joka omasta ajastamme on lähes kokonaan kadonnut. Valokuvat pyhistä lehdoista ja uhripuista viestivät meille menneiden sukupolvien erilaisista arvoista ja ajatusmaailmasta. Ritva Kovasen ja Sanni Sepon metsäaiheisia valokuvia on myös esillä 17.6. – 4.9.2011 Helsingin kaupungintaidemuseossa Tennispalatsissa. www.puidenkansa.net

Viimeiset vieraat : elämää autiotaloissa / Kai Fagerström, Heikki Willamo, Risto Rasa, 2010

Ränsistyneissä autiotaloissa leijuu vielä viimeisten asukkaiden henki, kun metsän eläimet hiipivät sisälle ja rapistelevat rakenteissa. Mäyrät, ketut, oravat ja pöllöt sisustavat huoneita uudelleen ja rakentelevat sinne pesiään. Luonto valtaa vähitellen omansa takaisin. Kirja on hurmaava, erilainen luotokirja, se vie lukijansa tunnelmalliselle retkelle eläinten öiseen maailmaan. Valokuvaaja Kai Fagerströmin on tehnyt nautittavaa yhteistyötä luontokuvaaja Heikki Willamon ja runoilija Risto Rasan kanssa.

Suojaan metsän siimekseen / Jean Hegland, suom.Marja Helanen-Ahtola, 1998

Pohjois-Amerikan maaseudulla elävien sisarusten Nell ja Eva elämä muuttuu, kun sähköntuotanto lakkaa ja bensiini sekä ruoka loppuvat. Tulevaisuuden sijoittuvassa romaanissa yhteiskunta luhistuu vähitellen sisarusten ympäriltä ja he huomaavat etteivät selviydy elämästään entisin keinoin. Mutta he löytävät metsästä turvapaikan, joka kätkee heidät syliinsä ja suojellee heitä.

Walden : elämää metsässä / Henry David Thoreau ; suomentanut Antti Immonen, 2010

Yhdysvaltalainen filosofi Henry Thoreau muutti vuonna 1845 keskelle metsää Walden-järven rannalle. Hän eli itse rakentamassaan vaatimattomassa mökissä saadakseen selville, kuinka elää aidosti luonnon ehdoilla. Hänen ajatuksensa vaatimattomasta ja luonnonläheisestä elämästä innoittavat edelleen ekologiseen keskusteluun ja vaihtoehtoisten elämäntapojen etsimiseen. Se antaa virikkeitä hitaampaan elämätyyliin ja on ajankohtaisempi kuin ilmestyessään.

Mies joka istutti puita / Jean Giono ; suomentanut Tuukka Kangasluoma 2.p. 2008

Tarina köyhästä lammaspaimenesta synnytti maailmanlaajuisen metsänistutusliikkeen ilmestyessään 1950-luvulla. Se kertoo omalaatuisesta miehestä, jonka kylvää autioituneille vuorenrinteille puiden siemeniä. Pieni ja vaikuttava kirja on viehättävä lukukokemus. Sitä pidetään edelleenkin malliesimerkkinä metsien hoidosta ja suojelusta.

Maija Karhi, Vantaan kaupunginkirjasto