Testissä: oppimispelit lapsille

Heinäkuun ajan olemme kirjastossa tutustuneet iPadeilla ja Samsungin Android-tableteilla lapsille suunnattuihin oppimispeleihin ja -sovelluksiin. Koko henkilökunta on päässyt testailemaan erilaisia opettavaisia ja kehittäviä pelejä. Peleistä parhaimmat tullaan lataamaan kirjastoon ostetuille tableteille, joita asiakkaat pääsevät lainaamaan ja käyttämään uudistetun Martinlaakson kirjaston tiloissa.

Kirjasto on aina ollut oppimisen ja lukutaidon kehittämisen paikka, ja tulevaisuudessa haluamme tukea myös pelillistä ja leikillistä oppimista. Erilaiset pelit ovat myös olleet osa kirjastojen valikoimaa jo pitkään, ja Martinlaaksonkin kirjastosta saa lainata kotiin tietokone-, konsoli- ja lautapelejä. Lastenosastolle onkin tarkoitus hankkia myös oppimista tukevia lautapelejä ja leluja, mutta niihin tutustutaan myöhemmin tarkemmin.

Kirjaston työntekijät pelien lumoissa
Kirjaston työntekijät pelien lumoissa. Kokeiltavana mm. Quick Math Jr.

Mobiilipelien testaamista varten järjestimme myös henkilökunnan peli-iltapäivän, johon osallistui Martinlaakson kirjaston lisäksi työntekijöitä Lumon kirjastosta ja Vantaan kaupunginkirjaston pedagogisesta tiimistä. Tutuksi tulivat matikka- ja aakkospelit, sekä erilaiset näppäryyttä ja loogista ajattelua vaativat pelit. Lisäksi ihastelimme päiväkoti-ikäisille suunnattuja musiikki- ja leikkisovelluksia, joiden hauskat hahmot ja äänimaailma veivät mukanaan.

Tässä hieman maistiaisia testaamistamme ja hyviksi toteamistamme peleistä, jotka sopivat hyvin vaikka tänä syksynä koulun tai eskarin aloittavien kanssa pelattavaksi. Julkaisemme myöhemmin myös laajemman suosituslistan erilaisista iPad- ja Android-sovelluksista eri ikäisille lapsille.

Aakkoset ja lukemaan opettelu

Lolan ABC-juhlat (iPad, Android, saatavilla maksuton testiversio, koko peli 4,99 €)
Kirjaimiin tutustumista, lukemaan opettelua ja hauskoja pieniä tehtäviä Lola-pandan värikkäässä maailmassa. Kaikki Lola-pelit ovat suomeksi puhuttuja.

Molla ABC (iPad, Android, maksuton)
Suomalaisessa pelissä opetellaan piirtämään tekstauskirjaimet A:sta Ö:hön.

Ekapeli alku (iPad, Android, maksuton)
Kirjain-äänneyhteyksiä hauskalla tavalla opettava peli sopii paitsi eskarilaisille ja ekaluokkalaisille, myös vanhemmille lapsille joilla on pulmia lukutaidossa. Laadukas peli on kehitetty Jyväskylän yliopiston tutkimuksen pohjalta.

Aakkospeli lapsille
Aakkospelissä kuvat heräävät napautuksesta henkiin

Aakkospeli lapsille (iPad, saatavilla maksuton testiversio, koko peli 1,99 €)
Interaktiivinen aapinen, jossa on suomenkielinen puhe ja hauskat animoidut kuvat. Sopii myös pienille lapsille.

Numeroihin tutustuminen ja laskeminen

Quick Math Jr. (iPad, maksuton, saatavilla maksullisia lisäosia)
Laskutehtävät hauskojen, itse rakennettavien hirviöiden kanssa innostavat aikuistakin pelaajaa, ja pelistä tulikin henkilökunnan suosikki. Englanninkielisestä nimestä huolimatta pelissä on suomenkieliset tekstit, eikä tehtävien tekeminen vaadi lukutaitoa.

Matikkakunkku Juniori (iPad, Android, saatavilla maksuton testiversio, koko peli 2,99 €)
Suomenkielisessä pelissä ratkotaan laskutehtäviä ja noustaan talonpojasta kuninkaaksi keskiaikaisessa maailmassa. Paljon monentasoisia tehtäviä.

Lolan matikkajuna ja Lolan matikkajuna 2 (iPad, Android, saatavilla maksuton testiversio, koko peli 2,69 – 2,99 €)
Lolan matikkajunan peleistä löytyy tehtäviä monentasoisille oppijoille alkaen numeroihin tutustumisesta aina kertotauluihin saakka.

Koodaus

The Foos (iPad, Android, maksuton)
Hauska ja värikäs ongelmanratkaisupeli, jossa hahmoja liikutellaan ”ohjelmoimalla” niiden liikkeet kuvallisilla palikoilla. Pelaamiseen ei tarvita lukutaitoa.

ScratchJr (iPad, Android, maksuton)
Scratchissa voi erilaisia palikoita käyttämällä koodata omia pikku pelejä ja muita projekteja. ScratchJr on ohjelman yksinkertaistettu, pienemmille lapsille suunnattu versio, jonka käyttämiseen ei tarvita lukutaitoa.

Kuvassa majavapehmo ja tablettipelaamista
Myös majava pääsi pelaamaan