Draama toimii! -draaman työtapoja ja tekniikoita

Hanna Pulkkisen vetämällä draamapedagogiikan tunnillamme Aalto ARTSissa saimme vinkin Alan Owensin kirjoittamasta ”Draama toimii!”-kirjasta. Owens esittelee prosessidraamaan hyvin sopivia työtapoja ja tekniikoita, jotka hän luokittelee karkeasti kolmeen perusluokkaan: tekemiseen liittyviksi, asioiden käsittelyyn tarkoitetuiksi ja reflektointiin ja arviointiin keskittyviksi. Olemme poimineet tähän blogikirjoitukseen esiteltäväksi omiin tarkoituksiimme sopivimpia draamaharjoitteita.

Mediamysteerin draamatyöskentely:

  • Pelin ohjaaja ei ole paikalla draamaharjoitteita tehtäessä: ei ole paikalla kannustamassa ja auttamassa jos on vaikeuksia aloittaa tehtävän tekoa, ei takaamassa tilanteen turvallisuutta, ei ratkomassa mahdollisia ristiriitoja, ei voi johtaa keskustelua jne.
  • Pelitehtävien tasoittainen vaikeneminen: voimme tehdä lämmitteleviä ja vaativampia tehtäviä
  • Opettajan rooli auttaa ja kiertää katsomassa että kaikilla on kaikki hyvin?

Draamatyötavat Mediamysteeri-pelissä:

Opettaja/pelinohjaaja roolissa: Ei välttämättä vaadi näyttelyä, mutta vakuuttavuutta, eläytymistä ja asenteen omaksumista. Mahdollisia käyttötapoja Mediamysteerin parissa olisi mm. tarinankertojan rooli, ääninauhat, opettajan rooli pelin aikana. Luo taikapiiriä ja mahdollisuutta leikkiin. Tavanomaiset roolit voi kääntää, ja oppilaat voivat olla toimijoina, päättäjinä ja opettaja vaikkapa väärän tiedon levittäjänä.

Seremonia, rituaali: Toiminta, eleet ja visuaalinen esittämistapa, jotka toistuvat pelin aikana. Luo syventymistä tarinaan, yhteisen hetken (esim. juhlavan tai jännittävän), rytmittää työskentelyä ja nostaa huomion keskipisteeksi valittuja teemoja.

Tyhjä tuoli: Ryhmön keskelle nostetaan tyhjä tuoli. Ryhmä esittää tuolissa istuvalle kuvitellulle hahmolle kysymyksiä, ja kuvittelee yhdessä vastaukset.

Kuuma tuoli: yksi ryhmästä astuu roolissa ryhmän eteen. Ryhmäläiset haastattelevat henkilöä joko vapaasti tai rooleista käsin. Työtapa on yhteissuunnitteluryhmällemme tuttu. Mahdollisuus hakea roolia, sitoutua draaman sisältöön, yhteisen sopimuksen lujittaminen.

Haastattelut ja kuulustelut sekä asiantuntijan mantteli: Esimerkiksi suunnittelijan, yksityisetsivän, toimittajan, asianajajan, tuomioistuimen jäsenen, toimittajan tai muun hahmon rooliin asettuminen. Uusien näkökulmien keksiminen ja vuorovaikutteinen tilanne. Itsensä kokeminen roolin kautta asiantuntijana ja toimijana. 

Jatkumot: Luodaan janoja, joissa asetutaan eri kysymysten perusteella eri vastausta edustaviin päihin. Eri kohtiin janoja asettuneita voi haastatella. Voisi toimia hyvin loppupalautteen keräämisessä.

Simulaatio: Tiedon kerääminen ja tutkinta, simulaatiotilanteen luonti tiedon pohjalta ja samaistuminen tilanteeseen / roolihahmoon. Auttaa luomaan uusia näkökulmia käsiteltäviin aiheisiin, mahdollisuus vahvaan kokonaisvaltaiseen kokemukseen.

Äänimaisema tai laulu: Moniaistinen tunnelmaa luova tekniikka, jossa jokainen osallistuja voi tehdä ääniä yhteiseen äänimaisemaan (äännellen, tehden ääniä keholla, soittimilla, raapimalla, koputtelemalla jne). Toimiva tehtävä tunnelman ja uusien maailmojen luontiin. Ei vaadi yksilön asettumista muiden eteen tai osallistumista puheella, joten voi olla osalle helpompi tapa lähteä mukaan. Vaihtoehtoisesti esimerkiksi perinteisempi laululyriikan luontitehtävä.

Tilannekuva tai ihmispatsaat: Ryhmä muodostaa pysäytetyn tai liikkuvan tilannekuvan tai patsaan. Fyysinen ja yhteistyötä kehittävä harjoitus. Voi kertoa lisää tarinasta (mitä sitten kävi? esittäkää kuvin) tai vaikkapa asettaa esitetyn tilanteen havainnoitavaksi (jännitteet, hahmot, tunnelma, sommitelma).

Tilan määrittely, artefaktit, puvustaminen ja hahmon kehittäminen: Ympäristön ja maailman määrittely. Draamatyöskentelyssä mukana olevat ja sen aikana luotavat tavarat, jotka kertovat hahmoista tai tilasta. Esimerkiksi roolihahmon tai kartan piirto, roolihahmolle sopivan hatun tai naamion rakentaminen, nukkejen tekeminen tai etuoikeuksia antava taikaesine. Voi auttaa roolihahmoon ja maailmaan uppoutumista. Tavaroiden ylläpito täytyy olla helppoa ja niiden täytyy olla helposti korvattavissa uudella.

Mediareportaasi, viralliset viestit, päiväkirjat, kirjalliset ja kuvalliset dokumentit: Yksilö- tai ryhmätehtävä. Ryhmä voi luoda vaikkapa sanomalehtiotsikoita, lehtitekstejä, kannanottoja, kirjeitä, TV- ja radiolähetyksiä. Yhteistehtävänä vaatii vankkaa yhteistyötä ja keskittymiskykyä. Yksilötehtävänä vaatii rauhaa keskittyä ja tehdä. Opettaa ottamaan näkökulman ja perustelemaan, muotoilemaan tekstiä ja kuvia haluttuun formaattiin. Voi syventää eläytymistä ja rooleja.

Salakuuntelu: Ääninauhan tai toisen ryhmän tekemän keskustelun salakuuntelu. Jännityksen ja vaaran tunnetta luova, omaa toimijuutta vahvistava tehtävä.

Ulkopuolinen uhka tai yllättävä viesti: Jännitystä lisäävä tilanne, jossa kerrotaan jonkun esimerkiksi henkilön saapuvan tai uuden lain astuvan pian voimaan, jota ennen täytyy tehdä tehtävä valmiiksi tai tulla johonkin päätökseen. Toimisi hyvin salamatehtävänä SEPPO-pelialustalla. Hyviä alleviivaamaan oman toiminnan merkitystä, luomaan kiirettä, tukemaan yhteistyötä ja sysäämään toimintaa alkavaksi. Tähän tehtävään sopii selkeä ja sopivan vaikea tavoite sekä mahdollisesti SEPPO-tehtävään asetettava aikaraja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *