Kaikissa meissä asuu pieni puutarhuri

Puutarha on ihme. Vuodesta toiseen sinne kylvetyt siemenet ja sipulit heräävät keväällä uuteen kukoistukseen auringon ja lämmön vaikutuksesta. Kiireen ja työpaineiden vaivaamalle ihmiselle puutarhasta on tullut parhaimmillaan virkistyksen ja levon tyyssija, pieni palanen kadotettua paratiisia arjen keskellä, paikka viihtyä ja iloita ystävien ja perheen kesken. Puutarhanhoidolla on myös terapeuttista merkitystä. Omasta keittiöpuutarhasta voi lisäksi olla hyötyä: siellä kasvatetuista vihanneksista, yrteistä ja juureksista ainakin tietää missä ne ovat kasvaneet! Puutarha voi olla suuri tai pieni – tai sen voi perustaa vaikka parvekkeelle. Vantaan kirjastoista löytyvät oppaat, ideakirjat ja lehdet puutarhanhoidon mitä erilaisimpiin kysymyksiin. Tähän olen valinnut pienen otoksen kevään 2011 puutarhakirjojen sadosta.

Stina Pyrrö & Hanna Marttinen: Puutarhan vihreä vuosi

Kirjassa esitellään puutarhan vuosi keväästä syksyyn. Hanna Marttisen viehättävä ja tunnelmallinen kuvitus inspiroi omiin suunnitelmiin. Esillä ovat sekä kaupunki- että maalaispihat. Käytännölliset neuvot opastavat lukijaa niin kotiviljelyyn kuin koristekasvienkin kasvatukseen. Kirjan runsas sisältö antaa ideoita ja vinkkejä paitsi aloittelijoille myös kokeneemmalle puutarhanhoitajalle.

Johanna Vireaho: Onnellinen puutarhuri

Ideoita ja inspiraatiota, käytännön toteutuksia ja ohjeita, osa helppoja ja osa vaativia. Puutarhan kalusteita ja rakennelmia, kiveyksiä, kasveja, suunnittelua. Erityisesti hyvä ideakirja, joka hyödyntää myös kierrätystä: kierrätysaita kuormalavoista!

Stiina Kiiveri: Mökki ja pelakuu : kurkistuksia siirtolapuutarhaan

Kauniisti kuvitetussa kirjassa on käytännön vinkkejä siirtolapuutarhaan, ja myös muille pienen pihan tai mökin omistaville.

Agneta Ullenius: Keittiöpuutarhurin käsikirja

Agneta Ullenius esittelee kirjassaan yksityiskohtaisesti 22 tavallisinta kasvimaan juuresta ja vihannesta unohtamatta kuitenkaan hienostunutta herkkua, parsaa. Kirjasta selviää kasvimaan hoito, taimien esikasvatus, siementen kylvö, rikkaruohojen torjunta, oikean maa-aineksen valinta, tuholaisten torjunta ja luonnonmukainen viljely. Jos ei omista omaa palstaa tai kasvimaata, voi monia vihanneksia ja yrttejä kasvattaa myös parvekkeella!

Värien lumoa puutarhaan : ainutlaatuinen opas kasvien valintaan

Värit luovat puutarhaan tunnelmia. Värien harmonia hivelee aistejamme ja eri kasvit pääsevät oikeuksiinsa erilaisessa valaistuksessa. Joukko puutarha-alan ammattilaisia on koonnut Viherpiha-lehdessä julkaistuista artikkeleista oppaan puutarhan kasvien valintaan värin mukaan.

Sinikka Piippo: Elinvoimaa mausteista

Helsingin yliopiston kasvitieteen professori Leena Kilpi esittelee kirjassaan 44 maustetta ja mausteyrttiä. Mukana on sekä Suomessa kasvavia että eksoottisia mausteita. Mausteet on esitelty aakkosjärjestyksessä ja niistä kerrotaan kuvaus, viljely, vaikutukset ja lääkekäyttö sekä mahdolliset varoitukset. Kirjassa pääpaino on mausteiden ja yrttien terveysvaikutuksissa, mutta myös viljelystä, mausteiden keruusta ja säilönnästä on kirjassa tietoa.

Deborah Schneebeli-Morrell: Yrttitarha ruukussa

Sen sijaan että poimisit yrtit marketin vihannesosastolta vain kertakäyttöä varten, miksi et kasvattaisi niitä itse ruukuissa parvekkeella, keittiön ikkunalla tai pihalla? Deborah Schneebeli-Morrellin Suomen oloihin suomennettu kirja antaa perustietoa yrttien kasvattamisesta ja valinnasta sekä erilaisten istutusruukkujen mahdollisuuksista ja valmistamisesta. Ruukkujen ei välttämättä tarvitse olla uusia, vaan vanha kattilakin voi olla todella viehättävä istutusastia! Hyvä ideakirja.

Else Leivo: Tulppaanitarhan lumo

Kun kevään sipulikukkien tuoksu alkaa jo haalistua ja lakastuneet varret kadota nurmikon sekaan, voi ryhtyä haaveilemaan syksyn istutuksista tai aivan uudesta tulppaanitarhasta.  Else Leivon ja Vesa Leivon yhteistyönä on syntynyt kirja, joka saa sipulikukkien ystävien sormet syyhyämään: jos kuitenkin vielä istuttaisin muutaman tulppaanin, narsissin tai krookuksen! Kirjan upea kuvitus houkuttaa ja koukuttaa.

Jouko Rikkinen: Suomalaiset perinnekasvit

Kirja esittelee yli sata suomalaista perinnekasvia ja antaa selkeät ohjeet niiden kasvatukseen ja lisäämiseen. Kauniit kasvikuvat lumoavat. Kasviesittelyjen lomassa on mielenkiintoista perinnetietoa ja historiaa.

Kerstin Engstrand: Uusia ideoita puutarhaan : pengerrykset, kiveykset, muurit ja altaat

Kirjasta löytyvät ohjeet pengerrysten, tukimuurien ja haastavien kukkaistutusten rakentamiseen. Kirja neuvoo miten voit parhaiten hyödyntää pihasi korkeuserot. Portaat voivat olla muutakin kuin käytännöllinen rakennelma: ne voivat olla pihan näyttävä kaunistus. Maanpeittokasveilla ja vesiaiheilla voi puutarhaansa luoda persoonallisen ilmeen. Runsas kuvitus inspiroi omiin suunnitelmiin!

Leena Luoto: Oman pihan terveydeksi

Miksi saippualiuokset eivät helposti tehoa kirvoihin? Mitä hyötyä voi puutarhan kasveille olla kukkakärpäsestä ja sen toukista? Biologit Leena ja Heikki Luoto ovat koonneet puutarhaharrastajille tietopaketin kasvitaudeista ja tuhohyönteisistä. Kirjassa on esitelty myös puutarhanhoidon kannalta hyödylliset ötökät. Kirjan hienot ja selkeät kuvat sekä taulukot auttavat tunnistamaan mikä kasvia vaivaa. Torjuntakeinoista esitellään erityisesti luonnonmukaisen torjunnan keinot.

Kristiina Nurminen, Vantaan kaupunginkirjasto