Murharyhmän kokoontuminen Hakunilassa 6.5.2015

Keskiviikon Murharyhmän kohteena oli tällä erää Tuomas Liuksen Haka. Jostain mystisestä syystä melkein koko ryhmällä oli ollut vaikeuksia aloittaa kirjan lukeminen. Tulipa kuitenkin luettua – tai ainakin tehtyä sitkeä päätös, että ”Luen tämän kyllä loppuun asti!” Teos koettiin kuitenkin lukemisen arvoiseksi.

Kirja todettiin erittäin kuvailevaksi: miljööt ja henkilöt oli helppo kuvitella omassa mielessään. Toinen päähenkilöistä, Marko Pippurinen, jakoi ryhmäläisten mielipiteitä. Osan mielestä Marko oli oikein veikeä ja hauska hahmo, osan mielestä ällöttävä: ”Kävikö se edes ikinä suihkussa? Yäk!”

Totesimme yhdessä, että Haka sopisi mainiosti tv-sarjaksi toiminnallisuudessaan ja farssimaisuudessaan. Kirjasta jäi sellainen tunne kuin olisi lukenut toimintaelokuvaa, jossa ei lasketa luoteja eikä takerruta lillukanvarsiin (kuten siihen, että ovatko kaikki kirjassa olevat asiat täysin uskottavia). Ehkä joku tv-tuottaja ottaa tästä vinkistä kopin?

Keswhopushedhumptydumptykiviikon kevennyksenä tutustuimme myös lapsille suunnattuun englanninkieliseen kuvakirjaan Who pushed Humpty Dumpty, jossa vanhat, perinteiset sadut laitetaan uuteen uskoon. Kuvitus on hervotonta ja teksti kirjoitettu parhaaseen Raymond Chandler – tyyliin. Jokaisen dekkaridiggarin kannattaa ehdottomasti tsekata tämä läpi.

piiraanmakumakea

Alan Bradleyn Piiraan maku makea on seuraava kirjamme. Kyseinen opus onkin sitten taas ”jotain ihan muuta” mitä olemme aikaisemmin lukeneet. Saapa nähdä millaiseen ryöpytykseen kirjan sankaritar Flavia de Luce vielä päätyy.

Jos et päässyt paikalle 6.5. tai haluat liittyä ryhmäämme, hae oma lukukappaleesi Hakunilan kirjaston varaushyllystä. Löydät kirjan Murharyhmän nimellä.

Tap(a)amme taas keskiviikkona 10.6.2015 klo 17.30 – 19.00 Hakunilan kirjaston monitoimitilassa. Tervetuloa sekä uudet että vanhat dekkaristit!

Lisätiedot:

Laura Aaltonen