Koivukylän kirjaston lukupiiri 13.8.2015

lola

Torstaina 13.8. klo 14 – 15.30 keskustellaan Monika Fagerholmin romaanista ”Lola ylösalaisin” (”Lola uppochner”, suomentanut Liisa Ryömä, Teos 2012, 490 sivua).

Romaanissa palataan kauan sitten tapahtuneeseen, selvittämättä jääneeseen murhaan, joka putkahtaa puheeksi kun tuolloinen ystäväpiiri saa kutsun syysillallisille. Ihmiskohtalot rannikkokaupungissa, jossa kaikki poliiseista pikkurikollisiin ja kauppiaista taskuvarkaisiin tuntevat toisensa, tarjoavat jännitystä, huumoria ja fagerholmilaista hypnoottista tunnelmaa. Mutta kuka oli murhaaja?

Lukupiiri päätti tutustua syksyn 2015 tapaamisissa suomenruotsalaisten ja ruotsinsuomalaisten kirjailijoiden teoksiin. Kesälukemiseksi valittiin Fagerholmin tuhti trilleri, ja muista syksyn kirjavalinnoista keskustellaan elokuun tapaamisessa.

Kysy kirjaa kirjaston palvelutiskiltä ja tule mukaan keskustelemaan, olipa kirja luettu tai ei. Lukupiiriin ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Lisätietoja: sirkku.hokkanen(at)hotmail.com

***

Kevään viimeinen kirjamme oli amerikkalaisen E.L. Doctorowin ”Homer ja Langley”. Tarina perustuu tositapahtumiin. Omituiset veljekset Homer ja Langley elivät aikanaan New Yorkissa ja keräsivät suuren talonsa täyteen tavaraa, johon lopulta melkein kirjaimellisesti hukkuivat. Kirjailija on luonut väljästi totuuteen perustuvan veijaritarinan. Hän on välttänyt tekemästä henkilöistä naurettavia tai säälittäviä, ja niinpä me kaikki pidimme kovasti näistä antisankareista. Myös kirjan tekstityyli miellytti, ja tarina oli helppo haltuunotettava. (SH)