Helsingin Kaupunkiverstas Tarinakoukun vieraana

Viime vuoden toiseksi viimeisessä Tarinakoukussa 17.11. paikalla oli vihdoin paljon toivottu Helsingin kaupunginkirjaston Kaupunkiverstas. Verstaan Lotta Muurinen kertoi Helsingin pajatoiminnasta ja erilaisista mahdollisuuksista heidän tiloissaan. HelMet kirjastojen pajoista löydät lisätietoa Pajat ja verstaat -sivulta.

Tiesitkö, että Tarinakoukulta löytyy pari omaa aikuisten värityskirjaa? Oman värityskirjan teko onnistuu myös esim. Espoon pajoissa.

Kaupunkiverstas sijaitsee tällä hetkellä uusissa tiloissa Helsingin ydikeskustassa jakaen tilat Kirjasto 10  (Elielinaukio 2 G) kanssa. Paikalle on siis kätevä poiketa vaikkapa asemalta. Kaupunkiverstas kuvaa toimintaideaansa näin:

”Helsingin kaupunginkirjaston Kaupunkiverstas on toiminnan tyyssija, jonne kuka tahansa voi tulla toteuttamaan pienet ja suuret ideansa. Onko sinulla mielessä mahtava esine, jota ei vain vielä oikeasti ole olemassa? Tai pieni mutta tärkeä parannus johonkin tarve-esineeseen? Entä haluaisitko valmistaa itse suunnittelemasi tarran tai kangaspainatuksen? Kirjaston Kaupunkiverstaalla kaikki voivat tehdä uniikkia designia – olitpa sitten pienyrittäjä, harrastaja tai muuten vain utelias kokeilemaan uutta asiantuntevan henkilökuntamme avustuksella.”

Lotta kertoili kuulijoille Kaupunkiverstaan monipuolisista laitteista, käytettävänäsi on mm. 3D-tulostin, vinyylileikkuri, rintanappikone, ompellukone ja saumuri. Voit käydä tutustumassa tiloihin ja laitteisiin koska vain kirjaston aukioloaikoina, mutta laitteiden käyttö vaatii ajanvarauksen. Suurin osa laitteista on varattavissa Helsingin kaupungin Varaamo-sivun kautta (ks. lisätiedot laitteiden kuvauksista). Voit myös soittaa numeroon (09) 310 85900 (arkisin 9-20). Kaupunkiverstaan henkilökunta auttaa kaikkien laitteiden käytössä, itse ei tarvitse siis pähkäillä ohjeita.

Erityisesti 3D-prittaus kiinnosti kuulijoita ja Lotalta saimme vinkkinä muutaman hyvän sivuston, joilta pritti-ideoita ja valmiita malleja voi etsiä. Esimerkiksi  Thingiverse  ja Tinkercad sivustoilta voit etsiä valmiita malleja, jotka voit sitten tulostaa Kaupunkiverstaalla. Muita esimerkkejä verstaalla tehdyistä ja tuotetuista ideoista löydät Kaupunkiverstaan luomukset -sivulta ja Facebookista. Kaupunkiverstaan Facebook -sivustoa kannattaa seurata, mikäli toiminta kiinnostaa. Verstas järjestää paljon erilaisia avoimia ja makstuttomia työpajoja, minne kaikki ovat tervetulleita.

Pajatoiminnasta kiinnostuneiden kannattaa kurkata myös Espoon kaupunginkirjaston pajatoimintaa. Espoosta pajoja löytyy Entressestä, Espoonlahdesta, Omenasta, Sellosta sekä Tapiolasta.  Espoon kirjastot pitävät pajatoiminnastaan myös erinomaista blogia, mistä voit bongata mahtavia ideoita ja toteutuksia.  Blogit löydät täältä: Kirjastopaja.fi. Miltä kuulostaisi vaikkapa itse tehty heijastin, brodeeruaspaja  tai aikuisten värityskirja?

Tarinakoukun kaunokirjallisessa osuudessa tehtiin tällä kertaa kurskistus salanimellä kirjoittavien kirjailijoiden maailmaan. Joukosta löytyi paljon yllättäviä nimiä, eikös juu?