Murharyhmän uusi vuosi alkoi yleisöryntäyksellä 13.1.2016

Tämä vuosi lähti käyntiin yleisöryntäyksellä! Ryhmäläiset (ja etenkin ryhmän vetäjä) olivat kömpineet talvisista koloistaan ja tulleet joukolla keskustelemaan. Oli mukava nähdä kaikkia ja paikalle saatiin myös ”uutta verta”.

Tammikuun kirjoina (!) olivat jouluiset novellikokoelmat: Joulukalenteri ja Jouluka-lenteri: lusijan tarinoita. Ensin julkaistun Joulukalenterin osalta totesimme, että joulukalenterimaiseen meininkiin oli panostettu. Jokaisella tarinalla oli oma ”luukku”, josta takaa paljastui mikä tarina on seuraavaksi luettava sekä missä kohtaa kirjassa se on. Kaiken kaikkiaan hauska idea!
Muuten – molemmista kirjoista – kommentit olivat samankaltaisia kuin  edellisen lukemamme novellikokoelman kohdalla. Jotkut novelleista olivat hyviä, jotkut eivät, osa oli epäuskottavia ja tarinat jäivät kesken. Emme taida olla novelli-ihmisiä?

Markku Keisala oli taas ilonamme, joten siitä riemusta luettiin ääneen hänen novellinsa Joulurahaa. Saimme tarinasta uutta ja jännittävää tietoa suoraan kirjailijan omasta suusta. Kuulimme mm., että tarinan Timo on Markku itse ja että muillakin tarinan henkilöillä on vastineensa elävässä elämässä. 1950-luvulle sijoittuva tarina herätti vanhemmissa ryhmäläisissä kaihoisia muistoja  ja nuoremmissa hieman hämmennystä, koska kaikki tarinassa käytetty termilogia ei ollutkaan nuorelle aikuiselle tuttua. Ihastelimme myös kovasti Markun kuvailevaa kirjoitustyyliä ja viehättäviä kielikuvia.

Seuraavstylesin tapaus2aksi palaamme jännityskirjallisuuden juurille ja luemme Agatha Christien ensimmäisen kirjan ”Stylesin tapaus”. Jos et päässyt viime kerralla paikalle niin voit hakea lukukappaleesi Hakunilan kirjaston varaushyllystä Murharyhmän kohdalta.

Tap(a)amme) taas 10.2.2016 klo 17.30 – 19.00 Hakunilan kirjaston monitoimitilassa. Tervetuloa uudet sekä vanhat dekkaristit!

Lisätiedot:

Laura Aaltonen