Lokakuun lukupiiri Hakunilan kirjastossa

Syyskuun lukupiirissä käsittelyssä oli Zacharias Topeliuksen novellikokoelma Tilinteon päivä ja muita kertomuksia. Kustantajan mukaan kokoelma sisältää Topeliuksen ennen suomentamattomia novelleja, jotka kuvaavat 1800-luvun ihmiskohtaloita. Suomennokset ovat valmistuneet osana Eeva-Liisa Nyqvistin vetämää työharjoittelukurssia, jonka osallistujat olivat Itä-Suomen ja Turun yliopistoista

Lukupiiriläiset ottivat Topeliuksen novellit ristiriitaisesti vastaan. Erään lukupiiriläisen mielestä novellit olivat sekavia ja vaikeasti ymmärrettäviä, toisen mielestä Topelius ei sovi 1900-luvulle. Muutamat lukupiiriläiset taas pitivät novelleista todella paljon. Kielenkäyttöä pidettiin ihanan vanhanaikaisena ja kuvailevana. Novellit olivat aikuisten satuja, Topeliuksen sanottiinkin ansaitsevan satusetä-tittelinsä. Novelleja ei voinut lukea vain läpi vaan niitä oli luettava ajatuksella. Teksti on vain laitettava omaan kontekstiinsa eli otettava huomioon aika, kirjoitustyyli ja Topeliuksen yläluokkaisuus.

Myös vanhat sanat herättivät mielenkiinnon ja suomennosta pidettiinkin onnistuneena. Eräs lukupiiriläinen sanoi suhtautuneensa kirjaan ensin kuin työlääseen kotitehtävään, mutta loppujen lopuksi tarinat veivät mukanaan.

Lokakuussa suuntaamme 1800-luvun Suomesta kohti Intiaa, sillä lukupiirikirjaksi valittiin Mikael Bergstrandin romaani Delhin kauneimmat kädet. Romaani on hauska ja mukaansatempaava tarina siitä, kuinka omiin tapoihinsa ja kaavoihinsa kangistunut elämään katkeroitunut keski-ikäinen ruotsalaismies joutuu kohtaamaan uusia asioita uudessa kulttuurissa elämää kuhisevassa Intiassa.

Lokakuun lukupiiri kokoontuu ke 4.10.2017 klo 13-14.30 kirjaston monitoimitilassa. Lukupiirikirjan voit noutaa itsepalveluvaraushyllystä kohdalta Lukupiiri ja lainata omalle kortillesi.

Lisätietoja:

Paula Puustinen