Nuoria on kuultu! – Tunnelmat työpajan jälkeen

Kirjasto on paikka, jossa jokaisen olisi hyvä olla tervetullut ja saada palvelua.  Kirjastossa järjestettiin aiemmin aikuisten paja ja kerättiin aikuisten mielipiteitä ja ideoita kirjastoa varten. Keskiviikkona 10.6. oli vuorossa nuorten paja jossa keräsimme mielipiteitä lapsilta ja nuorilta!

Nuorten pajaa valmistelemassa

Tuuna-sjvi0SHJ

Pajan valmistelu alkoi aamupäivästä. Kävimme ostoksilla tarjoiluja varten ja laitoimme ideajulisteita valmiiksi. Lähetimme viimeiset kutsut mm. Vantaan Nuorisovaltuustolle, Martinlaakson lukiolle ja veimme julisteita lähialueelle. Lisäksi kesätyöntekijämme lähtivät ulos kirjaston lähistölle houkuttelemaan Martinlaakson nuoria osallistumaan pajaan.

Toiveita kirjoittamassa

Pajassa oli mukavasti osallistujia ja paikalla kävi illan mittaan yhteensä 15 nuorta. Mielipiteitä ja ideoita oli paljon. Nuorilta tuli ideoita uuteen ja rauhalliseen opiskelutilaan, jossa olisi hyvä valaistus. Tilaa voisi käyttää muun muassa ylioppilaskokeisiin lukemiseen. Nuoret toivoivat myös erilaisia tapahtumia ja tempauksia kirjastossa, kuten kieliviikkoa jossa puhutaan teemapäivän mukaista kieltä, visailuja joka viikko, miittejä, piirrustuskilpailuja ja käsityöpajoja. Lisäksi toivottiin näytelmähuonetta, musiikkia, sähköpianoa ja esiintyjiä kuten Robin. Kahviautomaatit olivat suosittuja toivomuksia jopa nuorten keskuudessa, ja tarjolle toivottiin myös ruokaa sekä Novelle-vettä.

Sisustukseen toivottiin lisää väriä, esimerkiksi punaisia hyllyjä. Lisäksi toivottiin tuulettimia, kasveja, sormimaalauksia ikkunoihin sekä maskottia kirjaston katolle jotta kirjasto erottuisi kauas. Myös kirjaston kalusteisiin kiinnitettiin huomiota. Opiskelijoilta tuli pyyntö rennoille ja pehmeille sohville, ja lisäksi kaivattiin pieniä lukunurkkauksia ja enemmän opiskelutilaa. Suureksi epäkohdaksi opiskelijoiden kannalta osoittautui lukiokirjojen puuttellinen lainakokoelma. Kouluikäiset puolestaan kaipasivat Monster High -lehtiä ja elokuvia ja Aku Ankkoja, ja kivoja kirjoja pidettiin tärkeänä osana nuortenosastoa.

Työpaja oli onnistunut ja kaikilla oli hauskaa! Sen huomasi ainakin tarjoiluista, jotka menivät kuin kuumille kiville. Kiitos kaikille osallistujille! Olemme vielä pari viikkoa kesätöissä. Tule moikkaamaan meitä kirjastolle!

AUH