Suomen historiaa ja perinteitä lapsille 4

Suomen historiaan ja suomalaisuuteen liittyviä teoksia on tänä vuonna julkaistu mukavasti myös lapsille ja lapsenmielisille. Upeita teoksia, joihin kannattaa tutustua. Lopussa on myös vinkkejä vanhempiin teoksiin.

Kantele, luikku ja munniharppu

tenho-ja-ryske

Silja Sillanpää ja Kati Vuorento (kuvitus): Tenho ja Ryske – satuja soitosta (S&S)

Tenho saa syntymäpäivälahjaksi soittimen, mutta ei sellaista jota toivoi. Lahjasoitinta ei voi itse soittaa. Avuksi tupsahtaa Ryske, muinainen hirvi, joka tuntee kaikkien soitinten salat. Ryske tutustuttaa Tenhon vanhoihin suomalaisiin soittimiin: tutuksi tulevat liru, jouhikko, kantele, huilut, luikku, säkkipilli, kellot ja kolistimet sekä munniharppu. Ryske tarinoi myös soittimiin liittyvistä vanhoista tavoista ja perinteistä. Kirja kertoo myös yleisemmin musiikin erilaisista merkityksistä.

”Millainen ääni säkistä muka lähtee?” hän kysyi
”Säkkipillin ääni voi olla kuin sorsan rääkäisy tai joutsenen kajauttelu. Tai lehtopöllön huuto”, Ryske tuumi.
”Säkillinen lintuja. Pussillinen puluja”, Tenhoa jo nauratti.
”Säkkipillin ääni on luja ja läpitunkeva, sen vuoksi sillä on hyvä soittaa tansseissa. Nupopäänulikkana minä näin monet talkootanssit! Ihmiset kokoontuivat tekemään tärkeät ja isot työt yhdessä. Kun talkootyöt oli tehty, sai tanssi vuoron. Pelimanni soitti säkkipilliä tai jouhikkoa tai viulua, ja väki pani jalalla koreasti”, Ryske kertoi.
Hirvi heilautti sorkkiaan ja värisytti kylkiään. Sen parta tutisi. Tenho näki, että sen teki mieli tanssia. (s.58)

Kirja etenee vuodenaikoja seuraillen ja kustakin soittimesta kerrotaan omassa tarinassaan. Soitintarinoita täydentävät runot sekä aivan ihastuttava kuvitus, joka on sekä herkkä että hauska.

Satu- ja kuvakirjan ja tietokirjan yhdistelmä sopii mukavasti myös 8.12. vietettävään suomalaisen musiikin päivään (katso myös viime vuoden vinkit).

Taidetta ja kansanperinteitä

metsan-pieni-kansa

Marjatta Levanto ja Julia Vuori (kuvitus): Metsän pieni kansa – puunhaltijoiden opintoretki (Maahenki), myös selkokirjana

Tässä kirjassa ystävykset pajunhaltija, pihlajanhaltija ja vaivaiskoivunhaltija tutustuvat itse Väinämöisen opastuksella muihin suomalaisen luonnon otuksiin: haltijoihin, maahisiin, peikkoihin, tonttuihin, näkkiin ja moniin muihin. Tarinoiden kuvituksena toimivat suomalaisten taiteilijoiden teokset, joten kirja tutustuttaa samalla myös taidehistoriaan. Laajasti eri aikakausilta peräisin olevien teosten joukossa on niin maalauksia, grafiikkaa, veistoksia kuin valokuvateoksiakin. Tarinoita täydentävät myös Julia Vuoren piirtämät pikkuhaltijat ja muut hauskat yksityiskohdat. Mielenkiintoinen ja kaunis kirja sopii monen ikäisille lukijoille.

Tekijäkaksikko on tullut tunnetuksi myös mm. Leonardo da Vinciä käsittelevästä kirjasta Leonardo oikealta vasemmalle sekä maailman mytologioita ja taruolentoja käsittelevästä teoksesta Taivaallinen suurperhe.

Matka halki Suomen

suomen-lasten-suomi

Kirsti Manninen ja Carlos da Cruz (kuvitus): Suomen lasten Suomi (Otava)

Kirjassa tutustutaan tämän päivän Suomeen ulkosuomalaisten kaksoissisarusten Jennyn ja Johnin matkassa. Tutuksi tulevat eri maakuntien erityispiirteet ja historia, sekä murteet ja paikalliset erikoisuudet. Kirjassa kerrotaan myös Suomen romaneista ja suurimmista maahanmuuttajaryhmistä. Tuhti tietomäärä on saatu kirjassa sovitettua sopivan kevyiksi ja lyhyiksi osioiksi runsaan kuvituksen lomaan. Hieno kirja nykypäivän Suomesta ja suomalaisuudesta nykypäivän lapsille.

Loruja ja leppäkerttuja

jukolan-seitseman-poikaa     oma-maa-mansikka

Anne Vasko (kuvitus) ja Katariina Heilala (toimittaja): Jukolan seitsemän poikaa – luvunlaskua Aleksis Kiven tapaan (Tammi)
Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä on tehty versioita vaikka millä mitalla ja nyt joukkoon on päässyt myös pikkulapsille tehty katselukirja. Kirjassa tutustutaan Eeroon, Lauriin, Timoon, Simeoniin, Tuomakseen, Aapoon ja Juhaniin ja opitaan samalla numeroita. Mukana on lyhyitä otteita alkuperäisteoksesta. Hauskat leppäkertut ilahduttavat pientä katselijaa.

Anne Vasko (kuvitus) ja Katariina Heilala (toimittaja) & Leena Järvenpää (toimittaja): Oma maa mansikka / Smultronstället (Tammi)
Leppäkerttuja voi seurailla myös kirjaparin toisessa teoksessa. Kaksikielisessä kirjassa leikitään perinteisten suomalaisten runojen rytmissä.

Muista myös nämä

Pauliina Pekonen: Suomi / My world -sarja (United Press Global, 2016)
Kirja tarjoaa tietoa Suomesta helposti ymmärrettävässä muodossa.

Katariina Heilala ja Maiju Tuisku ja Päivi Arenius (piirroskuvitus): Päivä Kansallismuseossa – historia on tässä!  (Tammi, 2016)
Kansallismuseon karhun matkassa tutustutaan museon esineisiin ja niiden historiaan.

Carlos da Cruz, Janne Haikari: Kuninkaantie – matka historiasta nykyaikaan (Schildts & Söderströms, 2014)
Vanha
Matkalla historiallisella postireitillä selviää, miten Suomi on kehittynyt kivikaudelta nykyaikaan.

suomi-my-world     paiva-kansallismuseossa     kuninkaantie

Raili Mikkanen ja Laura Valojärvi (kuvitus): Suomen lasten linnakirja (Minerva, 2011)
Kirja tutustuttaa suomalaisten linnojen ja linnoitusten historiaan, elämään, hallitsijoihin ja asukkaisiin.

Juha Kuisma, Kirsti Manninen ja Jussi Kaakinen (kuvitus): Suomen lasten taidehistoria (Otava, 2009)
Suomalaisen taiteen historiaa kivikaudelta nykypäivään.

Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatun ja Patun Suomi  (Otava, 2007 – 10. p 2016)
Outolan pojat tutustuvat Suomen historiaaan omalla vauhdikkaalla tyylillään.

suomen-lasten-linnakirja     suomen-lasten-taidehistoria      tatun-ja-patun-suomi

Jätä kommentti

4 ajatuksia aiheesta “Suomen historiaa ja perinteitä lapsille