Kulttuuri- ja kirjastopalvelut liikkeessä Vantaalla

Oppimassa 3D-tulostamista Dublinissa

Kuka, minne ja miksi?

Työskentelen Vantaan kaupunginkirjastolla erikoiskirjastonhoitajana, jonka koordinointivastuuna on kirjastojen ohjelmointi-, robotiikka- ja pajatoiminta. Vantaan kaupunginkirjastolla on kaksi erillistä tilaa erilaiselle värkkäilylle: Lumon kirjaston Paja ja Mosaiikin kirjaston upouusi Värkkäämö. Asiakkaat voivat näissä tiloissa esimerkiksi tulostaa 3D-tulostimella esineitä tai ommella saumurilla vaatteita.

Kun Vantaan kulttuuri ja kirjastopalvelut haki vuonna 2023 Erasmus+ hankerahoitusta, sain mahdollisuuden osallistua sen kautta Europass Teacher Academyn järjestämälle 3D Printing and Maker Culture for a Sustainable World -kurssille Dublinissa 11-16.9.2023.

Kurssi kiinnosti minua erityisesti siksi, että viikon mittaisen kurssin aikana olisi mahdollisuus itselleni uuden taidon (3D-tulostamisen) syvempään oppimiseen kuin Suomessa järjestettävillä 2–3-tunnin mittaisilla iltapäiväkursseilla. Kirjaston pajatoiminnan tausta-ajatuksena on kierrätys- ja korjauskulttuurin vaaliminen, joten kurssikuvauksessa mainittu kestävän kehityksen näkökulman myös kiinnosti minua.

Dublinissa

Teacher Academyn koulutuskeskus sijaitsi vanhan katedraalin yhteydessä, alakoulun ja joogastudion naapurina. Opettajanamme kurssilla toimi puolalaistaustainen Tomasz Laskowski, itseoppinut pelisuunnittelija, ohjelmoija ja graafinen suunnittelija.

Maanantain oppitunnit menivät kurssin sisällön esittelyyn ja tutustumiseen. Kurssin muut osallistujat tulivat Italiasta, Maltalta ja Kroatiasta. Alussa jokainen kertoi itsestään, ammatistaan, kotimaastaan ja suhteestaan 3D-tulostamiseen. Weand.me-kortteista jokainen sai valita ”kevyen” yllätyskysymyksen esim. ”Mikä on suurin motivaation lähteesi elämässä?”ja ”Mikä on tähänastisin suurin saavutuksesi?” Iltapäivällä pidimme laajemmat ppt-esitykset työpaikoistamme. Osallistuimme myös koulutuskeskuksen kansainvälisille ruokamarkkinoille, joka kokosi yhteen eri kurssien opiskelijat. Pöydillä oli eri maiden herkkuja, joita sai kiertää maistelemassa. Olin itse tuonut Suomesta suklaata ja salmiakkia.

Tiistaina kävimme läpi erilaisia AI-sovelluksia, joilla voi tehdä tekstejä, kuvitusta, musiikkia, opetussuunnitelmia ja diaesityksiä. Saimme paritehtäväksi tehdä esitelmä 3D-tulostamisesta AI-sovelluksia hyödyntäen. Käytimme apuna ChatGTP:tä, Leonardo Ai-sovellusta sekä Ideogram-sovellusta. Tehtävää tehdessä opimme antamaan AI:lle sopivia komentoja ja saimme opettajalta vinkkejä, miten voimme ohjata kirjoitusprosessia sopivilla rajauksilla tai tarkennuksilla. AI:n taito ”valehdella” kävi hyvin pian selväksi (lupaili, että hallitus tukee 3D-tulostamista) ja piti olla tarkkana tekstin sisällöstä. Päivän lopuksi pidimme esityksemme toisille opiskelijoille.

Keskiviikkona harjoittelimme 3D-tulostimen säätöjä ja kalibrointia. Opettaja ohjeisti, miten ilmeneviä ongelmia voi lähteä ratkomaan ja jakoi meille linkkejä ohjeisiin. Iltapäivällä meidät vietiin EPIC-museoon, jota ei turhaan tituleerata Euroopan parhaaksi museoksi. Epic käsittelee maastamuuttoa ja irlantilaisten siirtolaisten tarinoita uskomattoman taidokkaasti. Irlantilainen kulttuuri tuli viimeistään tämän näyttelyn kautta tutuksi!

Torstaina opettelimme käyttämään Tinkercad-mallinnusohjelmaa. Teimme omaa tahtia harjoitustehtäviä ja nopeimmat (allekirjoittanut) saivat myös suunnitella omia pieniä esineitä tulostettavaksi.

Perjantaina tutustuimme kameraa hyödyntäviin 3D-mallintamissovelluksiin ja kokeilimme niitä (vähän huonolla menestyksellä). Opettaja esitteli hyviä sivustoja ja sovelluksia, joihin voisimme tutustua itsenäisesti syvemmin. Lisätehtävänämme oli tänään myös tehdä AI-sovelluksia hyväksi käyttäen laulu Irlannin matkastamme. Sitten olikin juhlallinen todistuksien jako.

Lauantaina oli kurssilaisten retkipäivä ihailemaan irlantilaista järvimaisemaa ja paluulennot.

Summa summarum

Aluksi olin sitä mieltä, että oppitunteja on liian vähän ja itse asiaan eli 3D-tulostamiseen olisi pitänyt siirtyä nopeammin. Viikon kuluessa huomasin, että oma ja muiden osallistujien jaksaminen ei olisi riittänyt pidempiin päiviin. Päivät olivat intensiivisiä ja uusia asioita oli paljon jokaiselle päivälle. Hermoilustani huolimatta opin kaiken, mitä pitikin ja paljon ylimääräistäkin!

Koulu oli selkeästi satsannut kulttuurivaihtoon ja siihen, että jokainen tuntisi olonsa tervetulleeksi. Oppituntien lisäksi oli monia mahdollisuuksia tutustua irlantilaiseen kulttuuriin esim. kävelykierroksilla kaupungilla ja tanssitunneilla.

Suurin kulttuurishokki itselleni oli se, ettei oppituntien klo 9–14 välissä ollut kunnon lounastaukoa ja usein iltapäiväaktiviteetti alkoi suoraan klo 14 ja päättyi klo 16. Yritin siis syödä kunnon aamiaisen ja varata pientä naposteltavaa lyhyisiin kahvihetkiin.

Olen päässyt töissäni jo hyödyntämään kurssin oppeja esimerkiksi Puhu robolle -hankkeessa, jossa opetin Varian ammattikoulun HYTE-linjan opiskelijat suunnittelemaan ja mallintamaan kirjastorobotille suojakuoren Tinkercadilla.

Suosittelen Erasmus + lämpimästi!

Kulttuuri- ja kirjastopalvelut liikkeessä Vantaalla

Uudessa Erasmus+ -hankkeessa Kulpa liikkeessä vuosille 2023–2024 kehitetään ensinnäkin palvelualueen ammattilaisten jo olemassa olevaa erityisosaamista Vantaan kirjasto- ja kulttuuripalveluissa. Toisena tavoitteena on […]

Jätä kommentti