Harry Potter -illan muistelua

Torstaina 5. helmikuuta Tikkurilan kirjaston lasten- ja nuortenosastolla vietettiin Harry Potter -iltaa. Illan tarkoituksena oli nostaa ”vanhaa, mutta TODELLA HYVÄÄ” fantasia-kirjasarjaa uusien lukijoiden tietoisuuteen ja samalla elävöittää kirjan maailmaa. Meille järjestäjille illan suuri suosio tuli yllätyksenä. Kävijälaskurimme oli rikki, mutta iltaan osallistui arviolta yli 200 asiakasta. Se on paljon arki-ilta tapahtumalle lasten- ja nuortenosastolla. Hanna-Maija piti illan aikana urheasti lainatiskiä pystyssä -rohkelikko kuin oli!

Fantasiasarjat houkuttelevat lukemaan!

Mutta mistä kaikki saikaan alkunsa? Mainio joukko noitia ja velhoja Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunginkirjastoista kokoontui suunnittelemaan Harry Potter -iltaa 12.1. Tapiolan kirjastoon. Intoa (ja taikaa?) oli ilmassa ja päätimme pitää yhteisen kirjastojen välisen kahoot-tietovisan. Vantaalta Harry Potter -iltaan osallistuivat Tikkurilan ja Martinlaakson kirjastot sekä kirjastoauto.

Tikkurilan kirjastossa iltaa järjestivät Helena, Eeva ja Satu.  Pääohjelmaksi päätimme Ollivandersin taikasauvapajan, Lajitteluhatun vastaanoton, tietovisat ja Kuhnukerhon (herkuttelua). Muuta itsenäistä ohjelmaa olivat pöytä-huispaus, oman kuvan piirtäminen Kuhnu-seinälle ja velho-selfiepiste.

Potter-vipinät alkoivat klo 16.00. Taikasauvapaja oli odotettu suositumpi. Lapsia jonotti ovella parisenkymmentä koko pajan ajan! Kaikki sauvat askarreltiin ja vielä kolme valmista lohdutussauvaa jaettiin ovelta kuluvan tunnin aikana. Yhteensä sauvoja tehtiin ja jaettiin 75 kappaletta! Moni pahoitti mielensä, kun ei saanut sauvaa. Seuraavalla kerralla osaamme varautua paremmin suureen kävijämäärään!

Ollivandersin taikasauvapaja oli yllättävän suosittu!

Illan kohokohtana oli tietovisa, jossa Potter-fanit saivat osoittaa tietämystään. Tilasin alkukarsinnan tietovisa-videon  ystäväni teini-tyttäreltä Sannilta, joka on vannoutunut Potter-fani. Sannin tekemä Potter-visa osoittautui sopivan haastavaksi kaikille osallistujille. Video sisälsi esittelyä Sannin omasta HP-harrastuksesta, tietovisa-kysymykset, oikeat vastaukset, sekä lopputunnelmointia HP-studiolta Oxfordista.  Oikeat vastaukset kirjattiin paperille, jonka toinen joukkue sitten tarkisti. Kisaan osallistui yhteensä 60 lasta yksin tai pienissä ryhmissä. Voittajajoukkue edusti meitä kaupunkien välisessä finaalissa ja saavutti jaetun hopeasijan!

Voittajilla on syytä hymyillä!
Voittaja-joukkue!

Kuhnukerhossa oli tarjolla mm. Weasleyn äidin piirakoita, Hagridin kuivakakkua, Hunajaherttuan karkkiyllätyksiä, Ronin lempisipsejä ja Pomonan porkkanaa. Ja tietysti kermakaljaa! Illan lopussa Poimittaislinjan autossa (kirjastoauto) luettiin ääneen Siuntio Silosäkeen satuja.

Illan aikana noitien viitat hulmusivat juostessa, mutta lopulta kaikki saatiin kuntoon. Mielikuvitus pääsi loppuillasta valloilleen ja lapset pääsivät silittelemään ”opettajien” pöllöä ja kokeilemaan näkymättömyysviittaa.

Päytä-huispausta!

Ensi vuonna uudestaan!

/Helena

PS. Tikkurilan kirjaston tapahtuma sai näkyvyyttä Vantaan sanomissa. Lue juttu täältä: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/262295-potter-fanien-juhla-valtaa-tikkurilan-ja-martinlaakson-kirjastot