Kirjoja media- ja pelikasvatukseen


 

Viikolla 5 vietetään mediataitoviikkoa eli mediakasvatuksen teemaviikkoa, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Myös diginatiivit tarvitsevat mediakasvatusta ja toisaalta lapsille suunnatuista kirjoista voi aikuinenkin oppia paljon. Asiantuntevat vinkit laati kirjastonhoitaja Annu Peltoniemi.

 

Internet ja digitaalinen mediamaailma

 

Satu Irisvik & Jenni Utriainen: Kuinka kasvattaa diginatiivi
(S&S 2017), myös e-kirjana

Jos pitäisi suositella vain yhtä mediakasvatuskirjaa, suosittelisin tätä. Kuinka kasvattaa diginatiivi tarjoaa apua leikki- ja alakouluikäisten diginatiivien kasvattamiseen. Teos on syntynyt
“koska kirjoittajat halusivat tarjota kättä pidempää kaikille pienten lasten kanssa aikaansa viettäville aikuisille digikasvatuksen tueksi – siitä hetkestä alkaen, kun vauva tahmaa tabletin tassuillaan, aina siihen asti kun se lähtee surffailemaan ekalla ikiomalla älypuhelimella” (s.9).
Kirjoittajien lisäksi ääneen pääsevät alan asiantuntijat ja lasten vanhemmat, jotka jakavat omia kokemuksiaan diginatiivien kasvatuksesta.

Teoksessa käsitellään mediakasvatuksellisesti tärkeitä aiheita kuten ruutuaikaa, millaisia pelejä lapsille kannattaa tarjota ja yleisesti digilaitteiden käyttöä. Vanhempia ei pelotella ja digitaaliseen mediaan suhtaudutaan järkevästi ja positiivisesti. Digitaalinen media ei ole mikään kamala, kiellettävä asia ja esimerkiksi tiukan ruutuajan seuraaminen ei aina toimi. Ruutuajan sijaan tulisi tarkastella kokonaiskuvaa, mitä muuta lapsi harrastaa ja mitä ruudulla tehdään, tabletista kun löytyy paljon muutakin kuin pelit. Vanhempien vastuu mediakasvatuksessa korostuu, kun esimerkiksi kaikki ilmaispelit eivät aina olekaan ilmaisia.
Toinen teoksen kirjoittajista, Jenni Utriainen pitää Viihdevintiöt-blogia, jossa hän jakaa vinkkejä lapsille sopivista peleistä ja sovelluksista.

 

 

Linda Liukas: Hello Ruby – Löytöretkellä Internetissä
(suom.Marjo Lemponen, Otava 2017)

Linda Liukkaan Hello Ruby -kuvakirjat ovat mukava tapa tutustuttaa lapsi teknologiaan, tietokoneisiin ja ohjelmointiin. Sarjan kolmas osa vie lukijan internetin maailmaan. Teoksessa käsitellään yleisemmällä tasolla sitä, mitä internet on ja miten siellä tulisi käyttäytyä, mutta esitellään myös tarkemmin internetin rakennetta, protokollia ja palveluja. Lopussa päästään jopa pohtimaan internetin tulevaisuutta.
Teos on yhdistelmä kuvakirjaa ja tietokirjaa. Ensin kerrotaan lyhyt, kuvitettu tarina, jossa Ruby ja hänen ystävänsä päättävät rakentaa lumi-internetin, joka ei valmistuttuaan tunnukaan aivan oikealta. Sen jälkeen tehdään aiheeseen liittyviä tehtäviä, joiden ohessa tarjoillaan tietoa internetistä.

Esipuheessa kehotetaan lukemaan kirja yhdessä lapsen kanssa. Tarina Rubysta ja tämän ystävistä rakentamassa lumi-internetiä on hauska, mutta voi tuntua lapselliselta jo sujuvasti lukevista lapsista. Toisaalta kirjan tehtävät voivat olla liian vaikeita pienelle lapselle yksin tehtäviksi. Sen sijaan yhdessä aikuisen kanssa aihetta tutkiessa Hello Ruby -kirjat ovat oikein mainioita. Tarinassa on sopivia kohtia, joihin vanhempi voi lukiessaan tarttua ja jatkaa tiedon syventämistä tehtävien kautta. Tehtävät on jaettu aiheittain lukuihin ja ne vaihtelevat helpoista todella ajatusta vaativiin.
Yhdessä lukiessa ja tehtäviä tehdessä lapsen lisäksi oppii paljon myös aikuinen! Kirjan lopussa on vielä sanasto tärkeistä sanoista, joita tehtävissä ja tarinassa tulee esille.

 

 

Nancy Leschnikoff ja Louie Stowell (ulkoasu ja kuvat): Oikeella tavalla online
(suom. Anna-Reetta Sipilä, Edukustannus 2017)

Nuorille suunnatut, hyvät tietokirjat internetistä ovat harvassa. Oikeella tavalla online on hyvin toteutettu tietokirja, joka käsittelee internetiä ja nettikäyttäytymistä laajasti. Alkuun kerrotaan internetin perusasioista salasanoista ja nimimerkeistä lähtien, mutta teoksen edetessä päästään raskaampiin aiheisiin kuten nettikiusaamiseen ja kiusatuksi tulemiseen. Omat lukunsa saavat myös muun muassa tekijänoikeudet ja pornografia. Jokaisen luvun lopussa tiivistetään kerrottu tieto kysymyksin, listoin tai kaavioin.

Teoksessa kerrotaan, miten netissä tulisi käyttäytyä ja puhutaan netin vaaroista, mutta se ei kuitenkaan saarnaa. Kirja on mukavan lyhyt ja nuori voi halutessaan poimia kappaleista ne, jotka häntä itseään kiinnostavat. Teos on suunnattu nuorille, mutta teksti on helppoa ja ymmärrettävää eli ainakin osaa kappaleista voi hyvin luetuttaa myös alakoululaisella.

 

 

Pelit ja ohjelmointi

 

 

Elina Lappalainen ja Jussi Kaakinen (kuvitus): Nyt pelittää! – miten pelejä tehdään?
(Tammi 2017)

Nyt pelittää! – miten pelejä tehdään kertoo peleistä ja siitä, miten pelejä tehdään. Teoksessa on vahva pelikasvatuksellinen ote. Sofia ja Oliver pääsevät koulutehtävänä tutustumaan pelistudioon, jossa Sofian äiti on töissä koodarina. Lapset tutustuvat studion arkeen ja pelialalla työskenteleviin ihmisiin, mutta pääsevät myös suunnittelemaan ihan oman pelin. Kertomus tutustuttaa lukijan siihen, miten peli syntyy ja samalla opitaan paljon tietokoneista ja esimerkiksi YouTubesta. Samalla sivutaan pelikasvatuksellisia aiheita kuten ruutuaikaa. Kun Oliverin ruutuaika loppuu, mutta vanhemmat jatkavat itse omien ruutujensa äärellä, poika tuhahtaa itsekseen: “Vahtisivat itse omaa ruutuaikaansa”.

Teos muistuttaa kuvakirjaa, mutta välillä kuva ja teksti muuttuu sarjakuvaksi ja lähes jokaiselta aukeamalta löytyy erillinen tietoruutu tai -sivu, jossa syvennetään tarinassa esiin tulevaa tietoa. Välillä voi tehdä aiheeseen liittyviä tehtäviä. Tarinaa on silti helppo seurata ja se etenee hyvin. Kertomuksen muodossa tieto on helpompi omaksua ja pienempikin jaksaa kuunnella.

 

 

Jon Woodcock: Koululaisen ohjelmointikirja – hauskoja projekteja!
(Readme.fi 2017)

Koululaisen ohjelmointikirjan (Readme.fi 2015 ja 2017) jatko-osasta löytyy useita erilaisia Scratch-ohjelmointiprojekteja kokeiltavaksi. Scratch on lapsille ja nuorille tarkoitettu ohjelmointikieli, joka on helppo oppia ja jota moni lasten ohjelmointikirja opettaa. Tässä teoksessa ohjelmoinnin alkeet käydään melko nopeasti lävitse, niihin voi tutustua tarkemmin aiemmassa osassa. Teoksen ensimmäiset projektit ovat kuitenkin yksinkertaisia ja opettavat Scratch-ohjelman käyttöä, joten tietokoneista ymmärtävä lapsi tuskin tarvitsee aiempaa tietoutta ennen tähän kirjaan tarttumista.

Teoksessa opetetaan ohjelmointia esimerkkien ja tekemisen kautta. Jokaisessa projektissa on yksityiskohtaiset ohjeet, joissa opastetaan askel askeleelta, mitä tulee tehdä. Projektin lopussa annetaan vielä vinkkejä sen muokkaamiseen. Vaikka projektit etenevät selkeästi ja kuvat tukevat hyvin ohjeita, aukeaman ulkoasu saattaa olla toisinaan hieman sekava. Projekteja tehdessä Scratchin toiminta tulee tutuksi. Erityisen ilahduttavaa on se, miten sen projektit painottavat luovuutta: niissä muun muassa suunnitellaan synttärikortti, lumihiutaleita ja äänteleviä hahmoja. Vaikka ohjelmointi itsessään on teknistä ja saattaa vaikuttaa hankalalle, siitä tulee ymmärrettävää, kun se kääntyy helposti hahmotettaviin, luoviin projekteihin.

 

 

Jim Christian: Minecraft-ohjelmointikirja
(suom. Veli-Pekka Ketola, Readme.fi 2016)

Kun Scratch alkaa tuntua tutulta, voi siirtyä haastavampaan ohjelmointiin ja soveltaa oppimaansa Minecraft-maailmaan. Minecraft on suosittu tietokonepeli, jonka palikkamaailmassa ei vain seikkailla vaan myös rakennellaan ja jopa koodataan. Pelin sisällä voi saada paljon aikaan esimerkiksi punakivellä rakentaessa, mutta peliin voi myös ohjelmoida kaikenlaista lisäsisältöä. Minecraft-ohjelmointikirja opettaa Minecraft-ohjelmointia kolmella eri ohjelmointikielellä: Scratchilla, Pythonilla ja Lualla. Teos olettaa lukijalla olevan ainakin jonkinlaista kokemusta ja ymmärrystä ohjelmoinnista, sillä kovin yksinkertaisista ohjeista ei aloiteta. Ohjelmointikielien komennot ovat englanniksi, joten ainakin auttava englanninkielen taito on hyödyksi. Ohjeet ovat kuitenkin todella yksityiskohtaiset ja niitä seuraamalla ei pitäisi epäonnistua.

Teoksessa edetään helpommasta Scratchista Pythonin kautta vaikeampaan, Angry Birdsissäkin käytettyyn Luaan. Eri ohjelmointikielillä voidaan tehdä erilaisia asioita, esimerkiksi helpottaa pelissä rakentamista, luoda oma minipeli tai jopa pelin sisällä toimiva tietokone. Minecraft-fanille tämä teos tarjoaa varmasti hyvän kannustimen ohjelmoinnin opetteluun.

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *