Kesän viettoa vauvaa odotellessa

Tämä vinkkipaketti on tarkoitettu kaikille, jotka viettävät kesää tulevaa perheenlisäystä odotellen. Aihe tuntuu liittyvän olennaisesti kesään. Helsingin Sanomissa uutisoitiin taannoin (22.5.2011), että Suomessa syntyy nykyään eniten lapsia kesälomien aikaan. Jutussa arveltiin, että kyse olisi tulevien vanhempien suunnitelmallisuudesta: isän kesälomat halutaan yhdistää uuden perheenjäsenen tuloon. Aiemmin vilkkainta aikaa synnytyssairaaloissa on ollut maaliskuu, kun lapset ovat saaneet alkunsa juhannuksena. Kesä on siis varsin hedelmällistä aikaa!

Raskausajasta, synnytyksestä ja vauvanhoidosta on kirjoitettu lukuisia opaskirjoja. Varsin kat-tava tietopaketti on esimerkiksi Suomalainen vauvakirja, johon on koottu tietoa raskausajasta, synnytyksestä, vauvanhoidosta ja lapsen kehityksestä kahden ensimmäisen ikävuoden aikana. Hieman toisenlaista näkökulmaa tarjoaa Malla Rautaparran teos Raskaus, synnytys, äitiys: äidiksi omaa kehoa kuunnellen. Rautaparta painottaa naisen omaa asiantuntijuutta äidiksi kasvamisessa. Teos sisältää myös runsaasti hengitys- ja joogaharjoituksia, jotka helpottavat oloa sekä raskauden ja synnytyksen aikana että niiden jälkeenkin. Minna Haatajan Hyvä syntymä: kirja odottavalle äidille painottaa niin ikään äidin kehontuntemusta, itsensä kuuntelua ja omiin vaistoihin luottamista.

Tulevaan vauva-arkeen voi valmistautua perehtymällä vauvan ja vanhemman vuorovaikutuk-seen. Teokseen Hoivaa ja leiki on koottu tietoa, lauluja ja leikkejä, jotka vahvistavat vauvan ja vanhemman varhaista vuorovaikutusta. Mielenkiintoinen pieni kirjanen samasta aiheesta on myös Perhosen siivin: opas vuorovaikutustanssiin. Lastenpsykiatri Jari Sinkkosen teos Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun auttaa tulevia vanhempia ymmärtämään varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen lapsen myöhemmälle kehitykselle. Odotusaikana vuorovaikutusta maha-asukkiin voi alkaa kehittää laulamalla kehtolauluja. Eve Alhon Vauvakulta: laulukirja vauvaperheille -kirjaan on koottu kaikki tutut kehtolaulut ja myös muita lastenlauluja. Parhaiten laulut muistuvat mieleen kuuntelemalla. Perinteiset kehtolaulut löytyvät esimerkiksi Nukkumatin suosikit -levyltä.

Äitiyteen ja vanhemmuuteen voi valmistautua myös lukemalla kaunokirjallisuutta. Sari Vuoriston Laskettu aika -novellikokoelman tarinat kertovat hienosti äitiyden iloista ja suruista erilaisissa elämäntilanteissa. Minna Anderssonin novellikokoelma Seitsemän tytärtä: äidiksi tulon tunnelmia 1840-luvulta nykypäivään kuvaa yhden suvun seitsemän tyttären kautta äitiyttä eri aikoina. Eve Hietamiehen romaani Yösyöttö on puolestaan varsin realistinen kuvaus vauvaperheen arjesta, jota tuore isä joutuu yllättäen pyörittämään yksin. Anna-Leena Härkösen romaani Heikosti positiivinen kuvaa kirjailijan ongelmien sävyttämää raskausaikaa ja haparoivaa kasvamista kohti äitiyttä. Teräviä mielipiteitä suomalaisesta äitiyskulttuurista ja raskausajasta myllerryksineen tarjoaa Minna Kiistalan omakohtainen teos Minä en sitten muutu.

Innokkaille käsityöihmisille kirjastoista löytyy runsaasti opaskirjoja ja käsityölehtiä lastenvaat-teiden tekemiseen. Hieman toisenlaisia vaatteita syntyy Veikeät vauvanvaatteet: ompele vanhasta uutta -teoksen ohjeilla. Kirjassa hyödynnetään vanhojen vaatteiden kankaita ja tuunataan myös uusia vauvanvaatteita. Onnea vauvalle -teoksen melko yksinkertaisilla ohjeilla voi vauvalle tehdä mm. pehmeitä leluja, asusteita ja sisustusesineitä. Jos puikot pysyvät käsissä, löytyy Neuleita kullannupulle -teoksesta ohjeita toinen toistaan suloisempien tossujen ja muiden neuleiden tekoon. Tiina Törnströmin Vaippailmiö -teoksen avustuksella ekologinen perhe voi hyvissä ajoin alkaa perehtyä kestovaippojen ominaisuuksiin. Kirjan ohjeilla vaipat voi tehdä myös itse. Ohjeita vauvanvaatteiden tekoon löytyy runsain mitoin myös käsityölehdistä, kuten Suuri käsityölehti ja Moda -lehdistä.

Lisää aineistoa löydät kirjastoista seuraavista luokista:
raskaus ja synnytys 59.571
lastenhoito 59.6 ja kehityspsykologia 14.6