Lukupiiri 12.5.2015 Lumon kirjastossa

Teema 5: Dystopioita

Mikko-Pekka Heikkinen: Terveiset Kutturasta (Johnny Kniga, 2012)

Lumon lukupiiri kokoontuu kevään viimeisen kerran tiistaina 12.5.2015 klo 12 – 14 kirjaston satunurkassa. Toukokuussa valitaan tulevana syksynä luettavat kirjat ja keskustellaan Mikko-Pekka Heikkisen kirjasta Terveiset Kutturasta (Johnny Kniga, 2012).
Terveiset Kutturasta_pieni
Suomi on ajautunut umpikujaan. Maa on jakautunut rikkaaseen Etelään ja köyhään Pohjoiseen. Etelän riistoon kyllästynyt Pohjois-Suomi julistautuu itsenäiseksi, ja Etelä- ja Pohjois-Suomi ajautuvat sisällissotaan. Teos tarttuu veijarimaisesti ajankohtaisiin asioihin: kuntauudistukseen ja syrjäkylien kurjistumiseen.

Lukupiiritapaamisen jälkeen kirjoitan tänne yhteenvedon keskustelusta. Kirjoja on saatavissa Lumon kirjastosta ja e-kirjana HelMetistä.

Tervetuloa lukupiiriin!

Eija Kylänpää
informaatikko
eija.kylanpaa(at)vantaa.fi

Toukokuun lukupiiri Hakunilan kirjastossa

Arvioitu_koko

Toukokuun lukupiirikirjaksi lukupiiriläiset valitsivat Vladimir Lortšenkovin romaanin Lentävä traktori. Lentävä traktori on absurdi, melankolinen tragikomedia, jonka teemat ovat ikuisesti ajankohtaisia: elintasokuilu, siirtolaisuus, ihmisen pyrkimys parempaan elämään. Lukupiiri kokoontuu toukokuussa kirjaston monitoimitilassa ke 6.5.2015 klo 13 – 14.30. Lukupiirikirjan voit noutaa itsepalveluvaraushyllystä kohdalta Lukupiiri Hakunila, ja lainata omalle kortillesi.

Huhtikuun lukupiirissä keskustelun aiheena oli Nir Baramin teos Hyviä ihmisiä. Kirjan tarina sai kahtalaisen vastaanoton. Siitä joko pidettiin, ja sitä kuvattiinkin hienoksi ja mukaansatempaavaksi kirjaksi. Toisaalta aihe oli rankka ja kiinnostava, suorastaan vastenmielinen ja lukukokemus oli sen myötä hirveä.

Kirjan nimi, Hyviä ihmisiä, herätti keskustelua, sillä ensi katselulta henkilöhahmoissa ei ollut mitään hyvää. Nimeä pidettiinkin hieman harhaanjohtavana. Keskustelussa kuitenkin todettiin, että päähahmot tekivät omasta mielestään hyviä asioita, he olivat kuin uuden elämän airueita.

Lukukokemuksesta teki  hankalan tapahtumapaikkojen vaihtuminen ja runsas nimivarasto. Muutamien piti aina välillä selailla sivuja taaksepäin saadakseen selville kuka kukin on.

Nir Baramin romaani herätti siis vilkasta keskustelua puoleen jos toiseen. Miten käy toukokuussa Lentävän traktorin kanssa? Lue kirja ja tule viihtymään kirjallisuuden parissa.

Lisätietoja lukupiirin toiminnasta:

Paula Puustinen