Joel Haahtela kertoo kirjastaan ”Tähtikirkas, lumivalkea”

Joel Haahtela Kuva Jukka MykkŠnen 2006
Joel Haahtela
Kuva Jukka Mykkänen / Otava 2006

Tikkurilan kirjaston lukupiirissä 8.9. klo 18 pujahdetaan kirjailijan nahkoihin, kun Joel Haahtela kertoo kirjailijantyöstään ja vuonna 2013 ilmestyneen romaaninsa ”Tähtikirkas, lumivalkea” vaiheista. Toiselta ammatiltaan Joel on psykiatri, ja hän uskoo ammatin heijastuvan myös omaan kaunokirjalliseen tuotantoonsa. Kirjailijana hän on oman tiensä kulkija. Kriitikoiden mielestä hänen omaleimaiset teoksensa edustavakin eurooppalaista romaanikirjallisuutta.

Illan romaanissa ” Tähtikirkas, lumivalkea” Joel antaa äänen suomalaiselle ylioppilaalle, joka vuonna 1889 joutuu pakenemaan Pariisiin kotimassaan syntynyttä skandaalia. Yksinäinen nuori mies purkaa tuntojaan päiväkirjaan aivan kuin hän puhelisi hiljaa kotimaahan jääneelle rakastetulle. Kauniista, unenomaisesta tekstistä paljastuu lahjakkaan nuorukaisen sisäinen maailma. Päiväkirjan sävy muuttuu vuosien kuluessa miehen työskennellessä ranskalaisen lehden ulkomaantoimittajana Berliinissä ja Kaukoidässä. Mutta mitä miehelle tapahtuu vuonna 1936? Miten 1930-luvun eurooppalaiset aatevirtaukset vaikuttavat ulkoisesti menestyvään, mutta sisäisesti hauraaseen kosmopoliittiin?

Lukupiirikirjan voit noutaa Tikkurilan kirjaston palvelutiskiltä tai varata sen osoitteesta www.helmet.fi.

Lämpimästi tervetuloa mukaan myös uudet lukupiiriläiset!