Opi suomea – tai jotain muuta kieltä!

Suomen oppijana olet oivallisessa tilanteessa, koska asut jo Suomessa. Sinä voit puhua suomea vaikka missä, joten ole rohkea! Tai ehkä sinulla on suomenkielinen puoliso? Puhukaa suomea yhdessä. Tiedän muuten yhden henkilön, joka oppi suomen hyvin nopeasti. Hän sanoi aina, ettei osaa englantia, vaikka osasi. Niinpä kaikki puhuivat hänen kanssaan suomea.

Normaaliaikoina kirjastoissa kokoontuu sekä Luetaan yhdessä -ryhmiä että suomen kielen kielikahviloita. Niihin ei tarvitse ilmoittautua. Kielikahviloita on myös monilla muilla kielillä. Korona-aikana suomen kielen puhumista voit harjoitella etäkielikahviloissa. Katso Kielikahvilat Helmetistä. Suomen kieltä voit opiskella myös monissa eri oppilaitoksissa, mm. työväen- ja kansalaisopistoissa sekä aikuislukioissa. Helmet-kirjastojen e-aineistoissa on eri kielten alkeiskursseja. Voit myös lainata helppolukuisia selko-kirjoja.

Kirjastot ovat luoneet yhdessä Langon. Sen avulla voit saada kielikaverin. Katso myös Facebookista lango.fi. Sieltä löydät opiskeluvinkkejä ja linkkejä eri sivustoille. Lue sieltä ohjeet, miten haet kielikaveria. Hae kielikaveria Langon verkkosivuilla netissä. Sinne kirjaudutaan omilla facebook-tunnuksilla. Kun kielikaveri löytyy, voitte kirjoitella Langon chatissä ja sopia jatkosta. Minä kirjoittelen vironkielisen kaverini kanssa messengerissä. Olemme tavanneet vain kerran. Toiset tapailevat kirjastoissa, kahviloissa tai vaikka kävelyllä. (Kirjoitan tätä nyt korona-aikana, jolloin tilanne on eri kuin tavallisesti.) Ihanteellista on, kun kumpikin haluaa oppia toisensa kieltä. Silloin voi puhua omaa ja vierasta kieltä sekä kysellä ilmaisuista ja sanojen merkityksestä. Kielikaveruudesta voi kehittyä ihan oikea ystävyyskin!

YLEn sivuilta löydät niin suomen kuin muittenkin kielten alkeita. Samalla saat tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta. YLEllä on myös selkouutiset sekä television että radion puolella. Jos osaat vain vähän suomea, lue Selkosanomien kuvaversiota. Verkkolehti Selkosanomat kertoo Suomen ja maailman uutisia selko- eli helpotetulla kielellä.

Oletko vironkielinen, joka haluat oppia suomea? Onneksi olkoon, lähisukukieltä on helpompi oppia kuin muita kieliä. Lisäksi Suomen lahja Virolle, Tartossa asuva kirjailija Mika Keränen, on tehnyt omalle Youtube-kanavalleen oivallisen sarjan suomen oppijoille. Hän opettaa yhden suomen sanan, ja samalla paljon muuta, Suomesta ja suomen kielestä. Viron oppijalle on vastaava vironkielinen. Kumpaakin kuuntelemalla oppii parhaiten molempia kieliä.

Voisin antaa vielä vaikka kuinka paljon vinkkejä; tässä sinulle muutama. Kuunnella ja lukea voit samaan aikaan, kunhan sinulla on sama kirja ja äänikirja käytössäsi. Lopuksi kerron vielä tämän: itse olen opiskellut viroa lastenkirjoistakin…

Onnea kieliopintoihin toivottaa Irene

Jätä kommentti