Ohi on, ohi!

Matkat ovat ohi, osallistujien yhteinen työpaja on ohi, tulosten esittely johtoryhmälle – ohi sekin. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että Bongaa parhaat pedagogiset ideat -projekti on jo aika lailla taakse jäänyttä elämää. Jäljellä on enää raportin lähettäminen rahoittajalle, ja bing… Kohta sekin on on tehty.

Mitä kokonaisuudesta jäi käteen?

Yksi tavoitteista oli vahvistaa aikuisten pedagogisten palveluiden parissa toimivan henkilöstön osaamista, ja tämä toteutui varmasti… Osallistujat olivat iloisia, innostuneita saamastaan matkustusmahdollisuudesta, päät täyttyivät ideoilla ja eurooppalaisia kollegoita on jatkossa helpompi lähestyä.

Tavoitteista toinen oli löytää uusia, innovatiivisia ideoita aikuisten pedagogisten palveluiden toteuttamiseksi ja muodostaa selkeämpi näkemys siitä, miten Vantaan kaupunginkirjasto toimisi parhaiten aikuisten oppimisympäristönä. Kyllä vain, tämänkin tavoitteen voi sanoa toteutuneen. Osallistujien yhteisen työpajan tuloksissa nousivat esiin Vantaan kaupunginkirjaston heikkoudet, jotka on jo ensi vuonna tarkoitus kääntää vahvuuksiksi, siis muun muassa se, että emme edelleenkään ole teknologian edelläkävijä ja että emme edelleenkään osaa tuottaa palveluita maahanmuuttajille tarpeeksi hyvin. Emme ainakaan niin hyvin kuin Asylothek-kirjastot vapaaehtoistensa voimin Saksassa tekevät. Lähitulevaisuudessa olisi siis tarkoitus tehdä vielä rohkeampia & nopeampia teknologiakokeiluja ja kenties myös kansantajuistaa teknologiaan liittyviä ajankohtaisia aiheiden aikaisempaa paremmin… Ja luoda Suomen oppijan olohuoneita Vantaallekin.

Ja kolmas tavoite, löytää hyviä yhteistyökumppaneita, on toteutunut sekin. Tai ainakin kynnys kysyä eurooppalaista kollegaa mukaan mahdolliseen yhteiseen hankkeeseen on nyt pienempi, vaikka suuria ideoita yhteisistä tulevista hankkeista ei ole. Vielä.

Hauska ja hyödyllinen projekti siis kaiken kaikkiaan. Kiitos Erasmus+, kiitos EU!

Mitä tälle blogille tapahtuu?

Jossakin vaiheessa ensi vuotta, kun hankkeen tomu on laskeutunut, muuttuu blogin luonne yleisluontoisemmaksi. Jatkossa tänne kirjaillaan kaikilta vantaalaisten kirjastolaisten matkoilta bongatut ideat.

Kata Ervasti