Elokuu on rapujuhlien aikaa

Paperilyhdyt puutarhassa, iloiset juomalaulut ja hyvät ystävät. Näistä aineksista syntyvät perinteiset rapujuhlat. Jokaisella pohjoismaalla on juhliin myös omat mausteensa. Vantaan kirjastoista ja HelMet-tietokannasta löytyvät kirjat, lehdet ja laulut juhlia suunnitteleville, tai muuten vain rapupöydän punaisista komistuksista kiinnostuneille. Tässä hiukan rapusatoa:

Matti J. Särömaa: Rapukirja

Tämä pieni kirja opastaa ravun käsittelyn perussäännöt. Saat vinkkejä muun muassa siitä, kuinka nauttia ja valmistaa rapuja oikeaoppisesti, sekä millaiset viinit sopivat rapuruokien kanssa. Sisältää myös juomalauluja pohojalaasittain ja savonmuan kielellä!

Matti J. Särömaa: Rapujuhlat

Rapujuhlat kirjassa on tietoa rapujen saapumisesta Pohjolaan. Se kertoo ravustuksesta sekä harrastuksena että ammattina. Kirjassa on myös laaja rapuherkkujen osio, jossa on useita kokeilemisen arvoisia reseptejä. Esimerkiksi Paroni Brissen ravut, Rapukohokas ja Rapufrikadellit.

Anna-Maija Tanttu: Rapuja! Rapuajan keittokirja

Anna-Maija Tantun keittokirjasta löytyy runsaasti reseptejä. Tarjolla on mm. Mariannen rapuhyytelöä, Sauraman rapusalaattia ja Raputartaria. Niille, joille ravut eivät maistu, kirja tarjoaa monia juhlan henkeen sopivia vaihtoehtoja. Kirja sisältää myös vinkkejä rapujuhlien suunnitteluun aina puutarhan valaisemisesta pöytäkoristeisiin. Tiesitkö muuten, että rapuveitsi on ainoa veitsi jonka saa panna suuhun rikkomatta hyviä pöytätapoja!

Kari Kilpinen: Suomen rapu: Ravun nousu, tuho ja tulevaisuus

Tämä perusteellinen kirja kertoo ravustuksen ja rapujen historiasta, antaa tukevan tietopaketin rapurutosta ja eri rapulajeista, sekä pohtii ympäristön tilaa ja tulevaisuutta rapujen näkökulmasta. Ensimmäinen kirjallinen merkintä saksiniekoista löytyy Ruotsissa 1522 julkaistusta lääkekirjasta, jonka jälkeen ravuista tuli kuninkaiden herkkua. Kirjaan on koottu myös tarinoita ja perinnetietoa ravuista sekä ravustuksesta.

Ulla Finnilä: Supvisor : Lauluja ryyppyyn jos toiseenkin

”Hei kaikki oletteko valmiit, sillä nyt juhla alkaa…”
Finnilän kirja on hauska kaksikielinen juomalaulukirja, josta löytyy myös helpohkoja suomenkielisiä ruokaohjeita. Olutta ja snapsia suositellaan kyytipojiksi!

Camilla Läckberg ja Christian Hellberg: Fest, mat och kärlek

Dekkarikirjailijana tunnettu Camilla Läckberg on yhdessä tähtikokki Christian Hellbergin kanssa julkaissut kauniin ja värikkään valokuvateoksen Fest, mat och kärlek.
Teoksen nimessä esiintyvä sana rakkaus tarkoittanee tässä yhteydessä pääasiassa rakkautta ruokaan ja sen valmistamiseen. Ruotsissa ovat yleisiä ns ”tyttöjen päivälliset” eli Tjejmiddagar ja niissä tarjotaan usein rapuruokia. Kirja tarjoaa oivan mahdollisuuden ruotsinkielen iloiseen aktivoimiseen!

Taina Kinnari: Ei menny niinku Stömssössä

Eivätkö rapujuhlat menneet ensimmäisellä kerralla ihan putkeen? Ei hätää, tämä teos tarjoaa lohtua epäonnistujille… Hauskasti kuvitettu kirja sopii erinomaisesti vaikkapa työpaikan kahvipöydälle piristeeksi.

Sami Mailia: Muumimamman keittokirja

”Kaikki hauska on hyvää vatsalle” Tämä keittokirja tarjoaa ihanien muumisitaattien lisäksi runsaasti reseptejä koko perheen makuun. Miltäpä kuulostavat esimerkiksi Suuren meren savukalasalaatti, Myrskysään sillisärvin tai Pikku Myyn raparperipiiras? Selkeiden ohjeiden ansioista voi koko perhe yhdessä kokkailla herkkuja, jotka sopivat mainiosti myös rapujuhliin.

Lisbet Muurinen,  Vantaan kaupunginkirjasto