Lumon lukupiirin joulukuun kirja: Inna Patrakovan Naapurit

Marraskuun tapaamisessa käsiteltiin Julian Barnesin pientä, mutta vaikuttavaa teosta Kuin jokin päättyisi (Otava, 2012).

Monelle lukupiiriläiselle ei yksi lukukerta riittänyt, vaan 150-sivuinen kirja oli ollut pakko lukea toistamiseen omien ajatusten selkeyttämiseksi. Pinnalta kovin kuivakka teos piti sisällään suuria tunteita ja tulkinnan mahdollisuuksia. Kertojan maailmankuva, erityisesti sen reunamille jäävät asiat, ja muistojen kerrrokset eivät auenneet täysin vielä toisellakaan lukukerralla. Kuitenkaan kirja ei aiheuttanut enemmistölle pettymystä tai tyhjyyden tunnetta, vaan herätti ajatuksia oman menneisyyden rakentamisesta tiettyjen muistojen ja mielipiteiden varaan ja niiden suhteesta todellisuuteen. Kersti Juvan hieno käännös sai myös kiitosta ja herätti vielä oman keskustelunsa kääntäjän merkityksestä lukukokemukselle.

Kiitos lukupiirille intensiivisestä keskustelutuokiosta!

Joulukuussa kokoonnumme pikkujoulutunnelmissa ruotimaan Inna Patrakovan toista romaania Naapurit (Helsinki-kirjat, 2011).

Lukupiirin tapaaminen on normaaliin tapaan kuukauden toisena tiistaina 10.12. klo 12 Lumon Satunurkassa.

Pikkujoulutunnelmat tarkoittavat tapaamista nyyttäreiden hengessä ja  hieman pidemmän kaavan mukaan tapahtuvaa lukupiiriä. Kirjaston puolelta tarjotaan glögit rusinoilla ja manteleilla.

Lisätietoa lukupiiristä: laura.verronen (at) vantaa.fi

P.S. Jos energiaa vielä riittää, samana päivänä klo 14-15.30 on Lumon kirjastossa mahdollista askarrella Anu Harkin kanssa kierrätyshenkisiä joulukoristeita.