Pia Juul Tikkurilan kirjastossa

Pia Juul interview by Ville Karinen, Vantaa city library.

Tikkurilan kirjaston aikuisten osastolla oli vieraana tanskalainen kirjailija Pia Juul maanantaina 22.8. klo 18-19.00. Pia Juul (s. 1962) on Tanskan arvostetuimpia nykykirjailijoita. Tänä syksynä suomennoksena ilmestynyt Hallandin murha on voittanut Tanskan merkittävimmän kirjallisuuspalkinnon Den Danske Banks literaturprisin. Teos on ollut kotimaassaan myyntimenestys ja se on julkaistu jo kahdeksassa maassa.

Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Tikkurilan kirjasto, Tanskan suurlähetystö, Atena kustannus ja Vantaan Pohjola-Norden ry.

Fantasian lumoa, pelaamisen iloa

Kesällä, kun arjen aherrus taukoaa lomien ajaksi, on mukava uppoutua fantasian maailmaan. Harry Potter elokuvien viimeinen osa sai Suomessa ensi-iltansa viime viikolla. Elokuvien sekä Rowlingin kirjojen lisäksi Harry Potter seikkailee myös peleissä.

Lego Harry Potter on hauska peli perheen pienimmille, ja se löytyy kirjastosta PC:n lisäksi neljälle eri konsolille. Potterin tarina on useimmille jo tuttu, ja kirjastossa kuullaankin usein kysymys: ”Mitä Potterin jälkeen?”

Salamavaras aloittaa Rick Riordanin Percy Jackson kirjasarjan, joka soveltuu hyvin Potter-faneille. päähenkilö on lukihäiriöstä ja koulukiusaamisesta kärsivä poika kunnes selviää, että hänessä onkin jotain aivan erityistä. Alkaa seikkailu, jossa Antiikin Kreikan mytologian jumalat ja muut hahmot heräävät henkiin. Salamavaras on saatavana myös elokuvana ja pelinä.

Villiin luontoon on Erin Hunter nimimerkillä kirjoitettu Soturikissat sarjan ensimmäinen osa, joka sopii eläimistä kiinnostuneille ja erityisesti jännityksen ja kissojen ystäville. Ruska kissa on vielä pentu, mutta hän lähtee kotoaan liittyäkseen metsässä elävien villikissojen klaaniin. Luvassa on hurjia seikkailuja, jotka eivät sovellu kotikissoille.

Fantasiasta puhuttaessa on hyvä muistaa myös lautapelit sekä roolipelit. Kirjastoista löytyy hauskoja lautapeliklassikkoja kuten Carcassonne, jota voit pelata kirjaston tiloissa. Roolipelien äärellä pääsee kokemaan fantasiamaailman ainutlaatuisella tavalla.

Roolipelien klassikko Dungeons & Dragons (D&D) on 1970-luvulta lähtien pelattu ja tunnetuinpia roolipelejä. Erilaisista seikkailuista löytyy varmasti tutkittavaa vuosiksi hyvässä peliporukassa. Toinen esimerkki suositusta fantasia-aiheisesta pelistä on Runequest. Kirjastosta löytyy satoja roolipelejä, joiden joukosta löytyy varmasti jokaiselle jotakin.

Mitä roolipelaaminen oikein tarkoittaa? Jos ei ole koskaan kokeillut, voi olla vaikea ymmärtää mistä oikein on kyse. Roolipeleistä on olemassa monenlaisia oppaita kirjastossa, mutta parhaimman kuvan toiminnasta saa näkemällä ja itse kokeilemalla. Hyvä paikka roolipelien maailmaan tutustumiselle on  Suomen suurin roolipelitapahtuma Espoon Dipolissa:

Ropecon 29.-31.7.2011.

Vantaan kirjastoauto Haave osallistuu Ropeconiin lastattuna täyteen fantasiaa ja pelejä sekä muuta aiheeseen liittyvää materiaalia, jota voi lainata kirjastokortilla paikanpäältä. Kaikki halukkaat pääsevät myös pelaamaan kirjaston lauta- ja roolipelejä. Henkilökunta kertoo tapahtumassa mielellään myös lisää fantastisia vinkkejä kesäksi.

Lea Kuusirati, Vantaan kaupunginkirjasto

Ruoki päätäsi – neljä näkökulmaa kirjallisuuteen. Tietokirjallisuus.

Tapahtumasarjan ”Ruoki päätäsi – neljä näkökulmaa kirjallisuuteen” neljännessä osassa puhutaan avaruudesta. Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja ja kirjailija J. Pekka Mäkelä keskustelevat Vantaalla Tikkurilan kirjastossa 5.10.2010, aiheinaan mm. kirjailijan työ, kirjoittaminen, luonnontieteet, humanistiset tieteet, monialainen luova työskentely, renessanssi-ihmiset. Kohtaamisessa mainitaan Valtaojan teos Kotona maailmankaikkeudessa sekä Kari Enqvistin kirja Suhteellisuusteoriaa runoilijoille.

Esko Valtaoja on Turun yliopiston avaruustähtitieteen professori ja tunnettu tieteen popularisoija. Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa -tietokirja voitti Suomen Kirjasäätiön jakaman vuoden 2002 Tieto Finlandia -palkinnon. Vuonna 2008 hän sai tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon.

J. Pekka Mäkelä kuuluu uuden suomalaisen science fiction -kirjallisuuden kärkikaartiin. Hän on ehtinyt tähän mennessä julkaista neljä romaania, tietokirjoja sekä suuren määrän suomennoksia. Mäkelän viimeisin romaani Karsta (2009) kertoo ihmiskunnan ja Aurinkokunnan muiden rotujen välisen sodan jälkeisestä ajasta. Mäkelä tunnetaan myös musiikin monitoimimiehenä ja toimittajana.

Katso myös:

Ruoki päätäsi – neljä näkökulmaa kirjallisuuteen. Tietokirjallisuus. Osa 2