Pia Juul Tikkurilan kirjastossa

Pia Juul interview by Ville Karinen, Vantaa city library.

Tikkurilan kirjaston aikuisten osastolla oli vieraana tanskalainen kirjailija Pia Juul maanantaina 22.8. klo 18-19.00. Pia Juul (s. 1962) on Tanskan arvostetuimpia nykykirjailijoita. Tänä syksynä suomennoksena ilmestynyt Hallandin murha on voittanut Tanskan merkittävimmän kirjallisuuspalkinnon Den Danske Banks literaturprisin. Teos on ollut kotimaassaan myyntimenestys ja se on julkaistu jo kahdeksassa maassa.

Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Tikkurilan kirjasto, Tanskan suurlähetystö, Atena kustannus ja Vantaan Pohjola-Norden ry.

Ruoki päätäsi – neljä näkökulmaa kirjallisuuteen. Tietokirjallisuus.

Tapahtumasarjan ”Ruoki päätäsi – neljä näkökulmaa kirjallisuuteen” neljännessä osassa puhutaan avaruudesta. Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja ja kirjailija J. Pekka Mäkelä keskustelevat Vantaalla Tikkurilan kirjastossa 5.10.2010, aiheinaan mm. kirjailijan työ, kirjoittaminen, luonnontieteet, humanistiset tieteet, monialainen luova työskentely, renessanssi-ihmiset. Kohtaamisessa mainitaan Valtaojan teos Kotona maailmankaikkeudessa sekä Kari Enqvistin kirja Suhteellisuusteoriaa runoilijoille.

Esko Valtaoja on Turun yliopiston avaruustähtitieteen professori ja tunnettu tieteen popularisoija. Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa -tietokirja voitti Suomen Kirjasäätiön jakaman vuoden 2002 Tieto Finlandia -palkinnon. Vuonna 2008 hän sai tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon.

J. Pekka Mäkelä kuuluu uuden suomalaisen science fiction -kirjallisuuden kärkikaartiin. Hän on ehtinyt tähän mennessä julkaista neljä romaania, tietokirjoja sekä suuren määrän suomennoksia. Mäkelän viimeisin romaani Karsta (2009) kertoo ihmiskunnan ja Aurinkokunnan muiden rotujen välisen sodan jälkeisestä ajasta. Mäkelä tunnetaan myös musiikin monitoimimiehenä ja toimittajana.

Katso myös:

Ruoki päätäsi – neljä näkökulmaa kirjallisuuteen. Tietokirjallisuus. Osa 2

Ruoki päätäsi – neljä näkökulmaa kirjallisuuteen. Tietokirjallisuus. Osa 3

Aineistovalintaa 1970- ja 1980-lukujen tyyliin

Pedagoginen informaatikko Marjatta Hemming Vantaan kaupunginkirjastosta kertoi Fiktiopäivä goes retro! -päivässä 1970- ja 1980-luvun kirjallisuudesta kirjastolaisen näkökulmasta. Videossa poiminta Marjatan esityksestä. Kuudes fiktiopäivä pidettiin 16.4.2010 Tampereen Metsossa.

Lähde: www.kirjastokaista.fi

Kuvaus ja editointi: Tuomas Lipponen