Peliprototyyppi Tikkurilan kirjastolla

Ensimmäinen testiryhmä saapui Tikkurilan kirjastolle keskiviikkoaamuna 14.3. klo 10. Olimme projektiryhmän kanssa hieman jännittyneitä ja valmiina kohtaamaan haasteet uudessa ympäristössä ja uusien palautteen antajien kanssa!

Aamuun sattui muutamia pyllähdyksiä, mutta yksi yllättävimmistä oli Kartanokosken 5B luokan saapuminen paikalle 20 yli 9. Kävi ilmi, että päivämäärät olivat menneet sekaisin ja luokka oli tullut ohjaamaan testiryhmää, joka alunperin oli mietitty vasta seuraavan viikon prototyyppiin Pointin kirjastolle. Emme olleet kerenneet miettimäät ohjausvastuun sisältöjä, joten päätimme improvisoida. Jokaiseen 4.luokkalaisista koostuvaan ryhmään 1-2 5B-luokkalaista avuksia ja tarkastelemaan kuinka pelaaminen sujuu.

(projektitiimi, Kartanonkosken opettaja ja Kirjaston pelinohjaaja esittäytyvät. Kuvan etualalla 5B ja testiryhmä kuuntelemassa)

Vaikka alku tämän suurehkon muutoksen vuoksi tuntui häsläykseltä, saimme kuitenkin paljon arvokasta informaatiota pelin kannalta: hahmoluokat tulee sitoa syvemmin peliin (testiryhmä oli tehnyt itsellensä mielettömät hahmot, joiden käyttö oli hyvin vähäistä pelin aikana, tämä oli suuri sääli.) ja varsinkin Tikkurilan kirjastossa pelin tulee sijoittua ainoastaan lasten osastolle (Tikkurilan kirjasto on Vantaan pääkirjasto, jonka johdosta yläkerroksessa olevat aikuisten kirjastopalvelut ovat liian laajalle levittäytyneet pelin kannalta).

5Bläiset tuottivat hienoa tietoa lähietäisyydeltä. Havainnot muistuttivat hyvin paljon omia havaintojamme prosessin aikana: oppilaat eivät jaksaneet lukea tehtäviä jotka olivat liian pitkiä, tilaa pitäisi rajata jotta asiat löytyisi helpommin ja joissain tehtävissä sanamuodot ja ohjeistukset olivat liian monimutkaisia. Samat tehtävät jotka tuottivat ongelmia 5B-luokalle, tuottivat ongelmia myös 4. luokkalaisille. Erityisenä huomiona nousi se, että monet tehtävät jotka olivat 5. luokkalaisille sopivan haastavia, osottautuivat liian vaikeiksi 4. luokkalaisille. Tämän takia, on erittäin tärkeää ja mahtava mahdollisuus, että saamme maalis- ja huhtikuussa vielä niin monia testiluokkia vierailemaan ja antamaan palautetta! Peli tuntuu kehittyvän joka kerralta ja odotamme innolla, kun se alkaa asettautumaan kerta kerran jälkeen enemmän toimivammaksi kokonaisuudeksi.

Tästä kerrasta bloggaamassa oli myös Kartanonkosken 5B-luokan Jade, Siiri ja Sanna. Heidän tarkkanäköisen blogipostauksen saamme luettavaksi hieman myöhemmin.