Hakkerit, somettajat ja tietoturvaajat

Ylikuumentunutta konetta ovat saapuneet taltuttamaan hakkerit, somettajat ja tietoturvaajat!

Ennen saapumista pelaamaan, luokka valmistautuu luomalla itselleen ryhmät ja hahmot. Jokainen ryhmä koostuu yhden hahmoluokan pelaajista: hakkereista, somettajista tai tietoturvaajista.

Hakkerit suorittavat museolla ja kirjastossa violetin alueen tehtäviä, tietoturvaajat vihreän alueen ja somettajat sinisen alueen.

HAKKERIT
”Hakkerit ovat tietokoneiden käsittelyn mestareita. He käyttävät taitojansa muokatakseen ohjelmissa kulkevaa tiedonvirtaa omiin tarkoituksiinsa, niin hyvään kuin välillä pahaankin.
Hakkerien teot saavatkin joskus paljon huomiota, varsinkin jos ne ovat laittomia. Taitavimmat hakkerit ovatkin sellaisia, joista kukaan ei tiedä mitään! Hakkereina teidän tulee murtaa ja avata koodeja päättelyn keinoin, sekä vältellä uhkaavia katseita.”

TIETOTURVAAJAT
”Tietoturvaajat käyvät loputonta taistelua jatkuvasti kehittyviä, uusia  viruksia vastaan. Joka päivä maailmaan syntyy haittaohjelmia, jotka pyrkivät horjuttamaan yhteiskuntaa. Jatkuvan teknologisen kehityksen myötä tietotekniikka on tullut lähemmäs ihmisiä ja jos tietotekniset systeemit kaatuisivat, olisi moni ihminen ja valtio uhattuna. Tietoturvaajien nokkela ja kekseliäs joukko on äärimmäisen tärkeä, sillä he turvaavat meidän tulevaisuutemme. Tietoturvaajina päädytte luomaan lennossa suojia viruksia vastaan.”

SOMETTAJAT
”Kautta historian ihmiset ovat pyrkineet saamaan itselleen ihailijoita. Suuri seuraajien määrä antaa myös valtaa. Netistä on tullut maailman tehokkain keino saada ääni kuuluviin, somettajana ymmärrät tämän hyvin. Somettajalla on valtaa muuttaa ja muovata muiden ihmisten toimintaa. Somettajan tärkeimmät tehtävät ovatkin: ymmärtää oma valtansa, pohtia tarkoin mitä sanoo ja miten käyttää saamaansa valtaa. Somettajina te vaikutatte muihin ihmisiin, saavuttaen suosiota luovuutenne kautta.”

Näiden hahmoluokkakuvausten jälkeen pelaajat pääsevät täyttämään yhden yhteisen, tai kaikki oman hahmolomakkeen, joka toimii orientaationa pelin maailmaan ja media-aihepiireihin.