Toinen testiryhmä Pointin kirjastolla

Toisella testiryhmäkerralla Kartanonkosken koulun 4B tuli kokeilemaan peliprototyyppiä lähikirjastolleen Pointiin. Luokka oli rauhallinen ja aktiivinen, ja testin pohjalta voisimme sanoa heidän olevan erityisen hyviä puhaltamaan yhteen hiileen. Luokan opettaja kiitteli paljon pelin tiimityöpainotusta. Viidenteen luokkaan verrattuna huomasimme joitakin eroja: ääneen lukeminen oli vielä työläämpää, ja monella kesti yllättävän kauan pelipohjan käytön omaksumisessa – onko pelipohja kartta, ja miten tehtävät saadaan esille? Tämän vuoksi päätimme yhä yksinkertaistaa tehtävien luettavia osuuksia ja pidentää pelin aloittavaa opetusta. Tehtävätyypeistä erityisesti draamatehtävät tuntuivat kirjastoympäristössä hankalilta. Totesimme, että draamatehtäviä voisi harjoitella jo ennakkotunnilla oman opettajan johdolla. Esimerkiksi uutisreportaasin konsepti ja sellaisen esittäminen tuntui osalle oppilaista vielä liian vaikealta.

Erityisesti tällä kerralla keskityimme ohjaajan materiaalin muokkaamiseen. Kirjastotestikertojen kaksi eri testipeliohjaajaa näyttivät, että kaikilla oli omanlainen tyyli ohjata peliä. Pohdimme, kuinka erilaiset taustat tietotekniikan, pelien, pelin- ja ryhmänohjaamisen parissa vaikuttavat vahvasti. Testikerroilla tulemme saamaan hyvän kirjon erilaisia tyylejä, ja opimme säätämään materiaalia niin, että se olisi kaikille mahdollisimman helposti lähestyttävissä.

Helpotimme ohjeiden luettavuutta esimerkiksi visuaalisten selventävien kaavioiden, selkeän otsikoinnin ja numeroinnin sekä kronologisuuden avulla. Löysimme jo pitkään hiotusta tekstistä monta monitulkintaisuutta ja vielä tarkemmin selvennettävää kohtaa. Totesimme, että pelinohjaajan rooli täytyy olla mahdollisimman nopeasti omaksuttavissa, jotta jopa sairastumisen tai työkiireiden keskellä sijainen tai pitkästä aikaa peliä ohjaava henkilö voivat tarttua pelin ohjaamiseen helposti.