Vierailu Pointin kirjastoon

Saavuimme ensimmäistä kertaa Vantaan Kartanokoskella sijaitsevaan Pointin kirjastoon pilvisenä päivänä. Kartanokosken värikkäät talot ja pitkät puistoalueet vaikuttivat meidät kauneudellaan. Emme olleet aikaisemmin käyneet Pointin kirjastolla.

Tapasimme Pointin kirjastolla Vantaan kirjastojen verkostopäällikon Katariina Ervastin ja taidepedagogin Taru Liikasen. Heidän näkemyksensä siitä, minkälainen kirjasto paikkana voi olla oli rohkaiseva: kirjastossa saa puhua, olla aktiivinen, tavata ystäviä ja oppia monella tapaa. Vanha käsitys jähmeästä ja hiljaiselta kirjastosta katosi. Pointissa on jopa kuulosuojaimet rauhallisesta työskentelystä pitäville, ja osassa Vantaan kirjastoja on erillinen aikuisten osasto tai rajattua hiljaista tilaa. Katariina ja Taru toivoivat, että vierailujen johdosta kirjastosta syntyisi ”meidän paikka” uusille kävijöille.

Koululaiset ovat tuttuja kävijöitä Vantaan kirjastossa. Kouluille järjestetään tutustumiskäyntejä, tiedonhallintataitojen opetusta, lukuvinkkauksia ja -diplomeita. Pointin kirjasto tarjoaa vapaa-ajan viettoon taidepajoja, esimerkiksi Vaha-animaatioon ja pelien tekoon perehtyen. Taru Liikanen kertoi koululaisten osallistuneen kirjastotilojen uuteen sisustussuunnitteluun.

Istuimme alas ja keskustelimme pelillisen vierailumallimme raameista. Kouluryhmän vierailu kirjastossa tulee kestämään 45 minuuttia, jonka aikana maksimissaan 25 oppilasta tutustuvat kirjastoon ja sen tarjoamiin sisältöihin. Oppilaat työskentelisivät joukkueina kirjaston tarjoamilla tableteilla, jotta voimme varmistaa pelivälineiden käyttökunnon ja tasapuolisuuden. Kaikki pelikäynnillä käytettävät rekvisiitat ja materiaalit tulee olla helposti tuotettavissa ja liikuteltavissa. Vierailun aikana yksi kirjaston työntekijä on vastuussa pelin ohjaajan roolista. Kirjastossa voi olla muutakin tapahtumaa samanaikaisesti, joten 4-luokkalaisten vierailu ei voi häiritä muista työntekijöitä tai kirjaston kävijöitä. Jäimme pohtimaan luokan opettajan osuutta vierailukäynnissä: mitä hurjuuksia oikein keksisimmekään opettajan varalle?

Koulujen kontaktoiminen jää kirjaston kouluyhteistyöstä vastaavalle, joka työnsä puolesta ottaa yhteyttä paikallisiin nelosluokkiin. Luokan opettaja ilmoittaa sopivat ajat ja aikataulut varataan kouluntyön ehdoilla.

Käsitimme, että aikaisemmassa vierailukäynnissä oli keskitytty tiedonhakuun ja aineiston paikantamiseen kirjastossa. Tällä kertaa ideana olisi tehdä lapsilähtöinen ja innostava ”mediamysteeri”-vierailukokemus, jossa ravisteltaisiin vanhoja tapoja. Vierailupelin oppisisällöksi nousee erilaisiin aineistoihin tutustuminen mediakriittisestä näkökulmasta. Mihin lähteeseen voi luottaa? Kuinka löydän vastauksia kysymykseeni? Kuinka selvitämme näiden avulla mysteerin? Ratkaisun aineksina voisimme hyödyntää kirjaston kirjoja, e-kirjoja, lehtiä, pelejä, elokuvia ja musiikkia.

Sekä kirjaston että työryhmämme suurimpana toiveena on, että jokaiselle kävijälle jäisi vierailusta uutta tietoa ja taitoa, sekä vahva muisto luokan kanssa yhdessä jaetusta kokemuksesta.

PS. Ihania lukuvinkkauksia eri-ikäisille tarjolla : http://kirjasto.one/lukudiplomi/