Hakunilan kirjaston lukupiiri heinäkuussa

Heinäkuun lukupiirikirjaksi valittiin Eeva Nikoskelaisen Itikkakesä. Kesäiseen satiiriin punotaan hilpeää ja vakavaa asiaa vanhustenhuollon ahdingosta, ihmissuhteiden kiemuroista ja suomalaisen huvilaelämän ominaispiirteistä. Tarinan keskiössä on 92-vuotias Johannes, joka omaisten suureksi harmiksi on avioitunut uudelleen, ja 33-vuotias Henrik, joka tekee väitöskirjaa ilmaston lämpenemisen vaikutuksesta hyttyskantoihin.

Kesäkuun lukupiirikirja, Anne Enrightin Unohdettu valssi, sai hieman ristiriitaisen vastaanoton, osa piti tarinasta, osa ei. Kirja herätti toisaalta paljon keskustelua, siitäkin huolimatta, ettei päähenkilöön pystytty samaistumaan. Mietittiin, johtuiko se vain päähenkilön kokemuksista ja ajatuksista, jotka olivat vieraita kaikille lukupiiriläisille, jolloin niihin ei ole tarttumapintaa. Toisaalta ilmoille heitettiin vertailu Khaled Hosseinin kirjaan Tuhat loistavaa aurinkoa, jonka päähenkilön kokemukset ovat vieläkin kaueampana meidän elämästämme, mutta silti häneen oli helpompi samaistua.

Miten käy Itikkakesän Johanneksen, hänestä ja muista kirjan hahmoista keskustelemme  keskiviikkona 3.7.2013 klo 13.00 – 14.30 Hakunilan kirjaston väliaikaisessa kirjastopisteessä.

HUOM! Väliaikainen piste suljetaan kesäkuun lopussa, joten valitettavasti lukupiirikirjoja ei voi enää varata noudettavaksi täältä. Sovimme lukupiiriläisten kanssa, että he tarvittaessa varaavat ja noutavat kirjat itse haluamastaan kirjastosta. Elokuussa lukupiiri ei kokoonnu.

Lisätietoja lukupiirin toiminnasta:

Paula Puustinen