Lukupiiri 14.4.2015 Lumon kirjastossa

Teema 4: Melkein jännityskirjallisuutta

Maarit Verronen: Varjonainen (Tammi, 2013)

Varjonainen kertoo suomensukuisesta Ainosta, joka tulee paperittomana maahanmuuttajana Suomeen jostain Venäjältä päin. Hän matkustaa Suomeen laivassa, joka tekee Estonia-onnettomuutta muistuttavan haaksirikon. Aino pelastuu ja pääsee Suomeen, jossa hän aloittaa uuden identiteetin etsimisen ja varastamisen ja käyttää siinä julmasti hyväkseen aiempaa tuttavuutta ja tämän perhettä.

Kirjallisuuspiirissä Varjonainen arvioitiin sekä hyväksi että huonoksi. Sitä pidettiin hyvänä, koska ajateltiin sen kertovan mahdollisuudesta tai todellisuudesta, joka on lähellä meitä nykyaikana. On ihmisiä, jotka ovat äärimmäisessä elämäntilanteessa ja joutuvat sen takia käyttämään kaikkia mahdollisia keinoja selviytyäkseen. Kirjan päähenkilö on kuin toisesta maailmasta, jossa meidän lakimme eivät päde. Hän käyttää kaikkia hyväkseen ja tuhoaa vapaasti toteuttaakseen päämääränsä, joka jäi kuitenkin epäselväksi. Kirjaa pidettiin analyyttisenä, toteavana ja ajankohtaisena. Päähenkilön toiminta oli loogista ja tunteetonta ja se vain todettiin kirjassa, jonka koettiin näin heijastavan päähenkilön ajatusmaailmaa. Kirja toi myös mieleen Estonian onnettomuuden, jota myös ihmeteltiin.

Kielteisissä arvioissa kirjaa pidettiin lähinnä jännitysromaanina, jonka tapahtumat vaikuttivat osittain mahdottomilta. Päähenkilön vastenmielinen toiminta ja vääristynyt, rikollinen todellisuus vähensivät intoa lukea kirjaa. Vastenmieliset tapot toivat pahan kokemuksen, jota oli vaikea ymmärtää. Kirja koettiin helppoluiseksi ja kevyeksi sen tyyliä eivät kaikki arvostaneet.

Kirjan herättämä keskustelu oli mielenkiintoinen ja toi esille aikamme ihmisten pelkoja ja uhkakuvia. Meidän rauhamme on uhattuna; meitä uhkaavat uudet asiat.

Tietoa kirjailijasta:

Maarit Verronen
Hän on syntynyt vuonna 1965 Kalajoella, Pohjois-Pohjanmaalla. Ylioppilaaksi päästyään Verronen lähti opiskelemaan tähtitiedettä Oulun yliopistoon. Hän on koulutukseltaan filosofian lisensiaatti. Ennen päätoimiseksi kirjailijaksi ryhtymistään Verronen työskenteli Oulun yliopiston tähtitieteen laitoksella opetus- ja tutkimustehtävissä sekä opiskeli sen ohessa aate- ja oppihistoriaa. Nykyisin Verronen asuu Helsingissä, jonka hän tuntee omaksi kotikaupungikseen.
Verronen on saanut useita kirjallisuuspalkintoja ja hän on ollut myös kaksi kertaa Finlandia-ehdokkaana. Teoksissaan Verronen kuvaa ohikulkijoita, tarkkailijoita, matkaajia tai ulkopuolelle jääneitä. Hänen teoksistaan löytyy fantasiakirjallisuuden aineksia.
Lähteet: Wikipedia, Kirjasampo

Eila Järvinen