Murharyhmän kujeet 13.4. Hakunilan kirjastossa

Kevättä pukkaa – ja Murhiksen päivät ovat pian luetut tämän kevään osalta. Viimeisimmässä kokoontumisessamme keskustelimme Marja-Sisko Aallon ensimmäisestä dekkarista: Murha tuomiokapitulissa. Kirjoittajan mukaan (juu, tarkistettiin itse kirjailijalta) lähtölaukaus kirjalle oli työpaikan kahvipöytäkeskustelu, jossa pohdittiin mahdollisimman epätodennäköistä paikkaa murhalle. Marja-Sisko Aalto oli jäänyt pohtimaan asiaa ja aatoksista oli syntynyt kirja. Kunnioitettavaa pohdiskelua!

Murha tuomiokapitulissa ei oikein ollut murhislaisten maun mukainen. Kirja koettiin aika ”perussuomalaiseksi” (nyt emme siis puhu samannimisestä puolueesta vaan kirjan tyylistä) ja tasapaksuksi. Kirjoitustyyliltään teos oli kevyt ja tavanomainen. Olisi ollut mielenkiintoista, jos seurakuntaa (työ)ympäristönä olisi käsitelty enemmän sekä siellä olevia toimintoja avattu laajemmin, koska se oli kaikille ryhmäläisille täysin vieras ympäristö. Tarinan aarteen löytöpaikka oli erittäin kekseliäs, mutta ei siitä sen enempää, ettei tule juonispoilausta!

Amos_HkiNoir_rgb

Seuraava Murhis pidetään poikkeuksellisesti Amos Andersonin museon Helsinki Noir -näyttelyssä. Tapa(a)mme keskiviikkona 11.5.  joko klo 16.25 Hakunilan kirjastolla, josta hyppäämme bussiin 717 (lähtee n. 16.36 Raudikkopolun pysäkiltä) tai klo 17.15 museon aulassa (Yrjönkatu 27, 00101 Helsinki). Osallistumme ensin n. tunnin kestävään yleisö-opastukseen, jonka jälkeen tutustumme tarkemmin omin nokkinemme näyttelyyn.  Huom. retki on omakustan-nushintainen, liput: aikuiset 12 €, eläkeläiset 8 €, opiskelijat ja työttömät 2 € sekä mahdolliset matkakulut.

Kesäkuussa pääsemme taas tapaamaan kirjailijaa. Jei! Vieraaksemme tulee Ata Hautamäki, jonka tuorein kirja ”Siell´on hieno hietakehto” on jo noudettavissa Hakunilan kirjaston varaushyllystä. Kirja löytyy Murharyhmän nimellä.

siell_on_hieno_hietakehto

Tap(a)amme seuraavan kerran 11.5.2016 klo 17.15 – 20.00 Amos Andersonin taidemuseossa. Kesäkuussa taas kirjastossa.

Tervetuloa sekä uudet että vanhat dekkaristit!

Lisätiedot:

Laura Aaltonen